فراخوانِ ثبتنام / کارگاه آموزشی سهدورهای حضوری و مجازی « نقد تئاتر » کانون ملی منتقدان تئاتر ایران
با تأکید بر مؤلفههای بیانیه گام دوم؛ / نشست «چشمانداز تئاتر در گستره فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار میشود
دلایلِ تعامل و علاقهمندی پژوهشگران شرق و غرب به یکدیگر / مهرداد رایانی مخصوص با عنوان "دلایلِ تعامل و علاقهمندی دوسویهی پژوهشگران شرق و غرب در حوزهی ...
دربارهی نمایش ( خانه های اجارهای) - نقد مهمان من درد مشترکم! مرا فریاد کن محمد سعید آخرتی - نمایش خانه های اجارهای به نویسندگی و کارگردانی مازیار رفعتی با اجرای خود در کرمان خون تازهای به تئاتر استان بخشید. این نمایش دارای داستان ...
دربارهی نمایش «دبستان دوشیزگان» (نقد مهمان) اندیشه های کوتاه ،دیواره های بلند محمد عزآبادی (نقد مهمان) نمایش دبستان دوشیزگان به قلم شکوفه آروین و به کارگردانی امیر رضا وزیری که این شبها در سالن پائیز روی صحنه می رود، روایت برگی از تاریخ ...
دربارهی طراحی رورانس و پایان اجرا رورانس؛ بخشی از اجرای تئاتر شماست رورانس؛ بخشی از اجرای تئاتر شماست رورانس به عنوان بخشی از اجرا کمتر در تئاتر ما جدی گرفته میشود و معمولاً برخورد گروههای نمایش با رورانس به گونهای است که ...
دربارهی نمایش «معرکه در معرکه» حسرتی که برجای میماند «معرکه در معرکه» را دوست ندارم. اجرای سالهای دههی هفتادش را دوست داشتم. چون برای آن دوران و آن زمانه نمایش هم در شیوهی اجرا و هم در مضمون و محتوا هنوز ...
دربارهی احمد دامود «راه رفتن با چای داغ » مجید موثقی به صف پذیرفته شدگان امتحان عملی دانشگاه نزدیک می شوم ، زیر لب مونولوگ مکبث را زمزمه می کنم : " این چیست؟ خنجری است رو به چشمم ! دسته اش به جانب ...
دلنوشته ای برای زنده یاد سعید تشکری مردی از تبار آینه ندا ثابتی- همچنان جدال بین باورها برپا است. باورهایی که ریشههایی در مسائل دینی دارد و جدالهایی که ریشههایی در جهان ماده و فرا ماده دارد. انسانهای زیادی در طول ...
گفتوگو با امیرحسین طاهری دربارهی نقد تئاتر در دو شمارهی قبل از طریق نشریهی شهروند سلام مطلبی با عنوان «از حال تئاتر امروز چه خبر» را منتشر کردیم که مقدمهای بود برای گفتوگویی جدی و فارغ از حاشیههای ...
خصوصیسازی تئاتر؛ راهکار گسترش یا بهانهی فرار از مسئولیت؟! عرفان پهلوانی یادم هست سالهای آغازین دههی ۸۰ سدهی حاضر شمسی که ...
جوابیهی علیرضا کوشکجلالی بر یادداشت صمد چینیفروشان (نگاهی به متن و اجرای «بانوی آوازخوان» کاری از علیرضا کوشکجلالی) علیرضا کوشک جلالی صمد چینیفروشان نقدی در ارتباط با "بانوی آوازخوان" نوشته که ...
باید به حال «تئاتر آزاد» یا کمدی معاصر ایران گریست ـ صمد چینی فروشان عضوکانون ملی منتقدان تئاتر در روزهای پایانی فروردین ...
چرا همیشه، پیشگام بزرگداشت مردهها هستیم تا زندهها؟نگاهی به مراسم بزرگداشتعالیجنابِ!!رکن الدین خسرویدر خانهی هنرمندان صمد چینی فروشان- عضو کانون ملی منتقدان تئاتر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ خانهی ...
بیانیه ى شماره ى ٢ کانون ملى منتقدان تئاتر ایران قوانین نظارت و ارزشیابی در حوزهی تئاتر پدیدهی نظارت و ارزشیابی در حوزهی تئاتر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تاکنون، نتوانسته است به شکلِ قوام یافته و بایسته رضایتِ دو سوی مسئولان و هنرمندان را ...
بیانیهی هیات مدیرهی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران ضرورتِ برآورده شدنِ سهم دولت در حمایت از تئاتر خصوصی پر واضح است که شرایط نامطلوبِ کنونی اقتصادی بر همهی ارکان جامعه و از جمله تئاتر این مرز و بوم اثر گذاشته و به ویژه بخش خصوصی را که به شدت آسیبپذیر به نظر میرسد، ...
زنگها به صدا درآمده است: تئاتر تجاری بله یا خیر!؟ مهرداد رایانی مخصوص- وقتی علاقهمند هستیم تا سیستمِ کاپیتالیسمی (سرمایهداری) را برچینیم، بلافاصله رویکردِ ضد کاپیتالیسمی (سرمایهداری) نمود پیدا میکند که در دل ...
بیانیه کانون ملی منتقدان تئاتر در واکنش به تاسیس دفتر این کانون در استان فارس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران براساس رسالت و اهداف این کانون در خصوص گسترش فضای نقد تئاتر و توسعه فعالیت منتقدان در استان ها و شهرهای مختلف کشور، از تشکیل دفاتر ...
نگاهی به نمایش «این قصه را آهسته بخوان» با همانِ تنهایان امید طاهری-نمایش این قصه را آهسته بخوان؛ از یک فقدان آغاز می شود. حاصل یک فقدان است. حاصل فروریختنِ پلِ یک عاشقانه ی معصوم، که عشق همچنان بر ویرانه اش جریان دارد. سایه ...
تئاتر مستقل: تابستان خود را با برنامه شروع کنید! مهرداد رایانی مخصوص-مصطفا کوشکی با نمایشِ آخرش "رومئو و ژولیت" نشا ن داد که تلاش و موفقیتش در نمایش قبلی "رویای شب نیمهی تابستان" از روی شانس و اقبال نبوده، بلکه این ...
... و قلب مان نمی تواند باور کند! مهرداد ابروان، از اعضا قدیمی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران صبح امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت دیده از جهان فرو بست. مهرداد ابروان منتقد، مدرس، بازیگر و کارگردان تئاتر ...
یادداشتی بر نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سنگستان خنده های بی بهانه و مسرت بخش سعید محبی_نوروز زمان اجرای نمایش های کمدی است.نمایش هایی که خنده را بر لب های تماشاگران برویاند و ذهن ها را از هر حس بد و منفی برهاند.نوروز امسال با اجرای نمایش های ...
موضوع نخستین نشست تخصصی کانون کارگردانان تئاتر باحضور دکترمحمدرضا خاکی(سخنران مستقل)، دکتر سعید اسدی(نماینده مرکزهنرهای نمایشی) و شاهین چگینی نماینده صنف تماشاخانه داران بخش خصوصی تئاتر دولتی!! / تئاترخصوصی!! صمد چینی فروشان -موضوع انتخاب شده برای نخستین نشست تخصصی کانون کارگردانان خانه تئاتر، و محور قراردادن دوتایی مبهمِ تئاتر دولتی!!! / تئاترخصوصی!!! در ایران، ازهمان ...
گشتی در لاله زار وحید عمرانی- بوی دود اگزوز ماشین ها توی دماغم می زد. گاهی نفسم را نگه می داشتم که کمتر دود بخورم و زمانی که طاقتم تمام می شد دوباره هوا را فرو می بردم. همین طور در سرازیر ...
درباره یادداشت منتشر شده در خبرگزاری تسنیم با عنوان نگاهی به «خشم و هیاهو» مهدی نصیری-چند روز پیش و در تاریخ شانزدهم بهمن ۱۳۹۶ یادداشتی با عنوان «نگاهی به «خشم و هیاهو»؛ رایانی مخصوص و دوراهی دیروز و فردا» به قلم دوست و همکارم «احسان زیور ...
جشنواره تئاتر فجر و مناسبات ایرانی سعید محبی_سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که کمتر از یک سال پیش و چراغ خاموش کارش را فرهاد مهندس پور آغاز کرده بود این روزها در حال برگزاری است و عمر آن به نیمه ...
مقدمه صمد چینی فروشان بر کتاب چشم کارگردان اثر جان آهارت مقدمه ای بر کتاب چشم کارگردان صمد چینی فروشان- تردید ندارم که خوانندگان این کتاب ، با خواندن مقدمهی جان آهارت، متوجه وجود نوعی همخوانی و مشابهت میان دغدغه های نویسنده با دغدغه ها و دل نگرانی ...
تئاتر مقاومت چه نقشی در جامعهی ما ایفا کردهچرا و چگونه باید از آن حمایت شود؟ صمد چینی فروشان- هیچ هنری به اندازهی تئاتر قادر نیست حس وحدت و انسجام ملی، وظیفه شناسی متقابل سیاسی – اجتماعی، پیوستگی و وابستگی سرزمینی، غرور و فخرفرهنگی را در ...
نگاهی به هشتمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران آیا مقصر خانهی تئاتر است یا پراکندگی و تفرقه جامعهی تئاتری و یا...؟ (۱) صمد چینی فروشان -آنچه می خوانید، بخش اول از مجموعه گفتارهایی است که نگارنده با بهره گیری از مشاورت ها و کمک های فکری برخی از اساتید جهان آشنای تئاتر و منتقدان صاحب ...
تماشاگر، تضمین اقتصاد تئاتر و تناسب با تولید و اجرا مهدی نصیری- تئاتر تولید می شود تا به اجرا دراید و به اجرا در می آید تا تماشاگرانی آن را ببینند. اجرای یک تئاتر زمانی محقق می شود که در یک سو اجراگران و در سمت دیگر ...
یادداشتی از صمد چینیفروشان مبانی نقد تئاتر فرامدرن صمد چینی فروشان-امروزه درکنارآثارکلاسیک ومتون دراماتیک پرآوازه ی جهان مدرن وپیشامدرن،که درآن ها وجوه ادبی و روایی و حتی ایدئو لوژیک،اولویت محوری دارند،شاهد ...
چند جمله درباره نمایش"یک دقیقه و سیزده ثانیه" چگونه می شود هر شب هشتاد دقیقه اشتباه کرد علی جعفری- شهرام گیل آبادی و همکارانش با وسواسی مثال زدنی ؛ برای اینکه حتی یک گوشه نمایش هم سالم ودرست باقی نماند تلاش کرده اند ؛ نمایششان را هر شب مثل سوهان به روح ...
بازخوانی « یک دقیقه و سیزده ثانیه » خلاف عقربه های ساعت!! کی شعر تر انگیزد، حاصل که وزین باشد!!! امید طاهری- هنوز اجرای یک دقیقه و سیزده ثانیه شروع نشده. وارد مجموعه ایرانشهر می شوم. تلاش می کنم همه ی آنچه در مورد این اجرا شنیده ام را فراموش کنم. عادت ندارم با پیش ...
نگاه صمد چینی فروشان به تئاتر در ایران معجزه ی فراموش شده ای به نام تئاتر در ایران صمد چینی فروشان- تا پیش از پیدایش فلسفه، هنرها، چیزی جز واکنش «زیبایی شناختی» غریزی انسان نسبت به رویدادهای محدود اما حیاتی پیرامونی نبودند. دراین دوران، هنرهای ...