فراخوانِ ثبتنام / کارگاه آموزشی سهدورهای حضوری و مجازی « نقد تئاتر » کانون ملی منتقدان تئاتر ایران
با تأکید بر مؤلفههای بیانیه گام دوم؛ / نشست «چشمانداز تئاتر در گستره فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار میشود
دلایلِ تعامل و علاقهمندی پژوهشگران شرق و غرب به یکدیگر / مهرداد رایانی مخصوص با عنوان "دلایلِ تعامل و علاقهمندی دوسویهی پژوهشگران شرق و غرب در حوزهی ...
نگاهی به نمایش آنتیگونهی علی نفیسی آنتیگونه زاده ی رنج ، مادر رنج علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و ...
نقد نمایش "سیاه خال" خیال خام پلنگی که به ماه نمیرسد اگر تئاتر برایتان تصاویر پویا و جذابیست که هدف از دیدنش ارضای حسی بیننده است، سیاه خال انتخاب خوبی است که به تماشایش بنشینید. اما اگر دنبال یک درام پرتعلیق و پرکشش ...
درباره نمایش «هیدن» - نقد مهمان دیدن یا ندیدن امر پنهان «انسانهایی که حقیقت را کتمان میکنند، نابینا هستند». این جمله بیلبوردی همان ایده تعمیمپذیر و گرانیگاه اصلی دومین بعد معناشناختی نمایش هیدن است. دیدن یا ندیدن: ...
یک یادداشت درباره محسن اردشیر و نمایش سیاه خال بلایی که همزمان بر سر ما، داستان زیبای مینای گرگ چشم کندلوسی ، پلنگ عاشق و تئاتر آمده من منتقد بی رحمی نیستم.معمولا سعی می کنم در گفته و نوشته هایم تا حد ممکن جانب میانه را نگه دارم و خصوصا در این روزگار خراب و پر از سومدیریت تئاتر از آنها که نمایشی بر ...
برای محمودرضا رحیمی و "روزی روزگاری سمنگان" اش دغدغه های مردی که تئاتر را زندگی می کند محمودرضا رحیمی صحنه را به تمامی می شناسد، با ظرفیت های طراحی صحنه و لباس و نور کاملا آشناست، از تاثیر شگفت موسیقی در همراه ساختن مخاطبان با نمایش به خوبی آگاهی دارد، ...
یک یادداشت درباره اجرای نمایش محیط زیست به کارگردانی رسول کاهانی در تماشاخانه ملک خوش آمدید!یک یادداشت درباره اجرای نمایش محیط زیست محیط زیست را حتما ببینید ، ازدیدنش لذت خواهید برد ، به شوخی هایش خواهید خندید و از هوشمندیهای کاهانی لذت خواهید برد، اما به دنبال چیزی بیش از این نباشید.نمایش محیط ...
نقد نمایش «اجاره نشین ها» بی پا و سران دشت خون آشامی «اجاره نشین ها» فریادی است در گلو شکسته، بغضی است گشوده شده و دملی سر باز کرده که جراحت خود را در فضایی واقع گرایانه بر صحنه قی می کند و گاه برای فرو کاستن از تلخی ...
دربارهی نمایش( اینجا با هر باران یک نفر میمیرد ) - نقد مهمان آب و نانی که خون شد محمد سعید آخرتی - نمایش اینجا با هر باران یک نفر میمیرد به نویسندگی و کارگردانی افسانه پور عبدل، حاصل پژوهشهای مینو سلیمی، دانشجوی دکترای رشته مردمشناسی در ...
درباره ی نمایش «من هانس کریستین اندرسون هستم» قصه هایی از سرزمین پریان وحید عمرانی - هانس کریستین اندرسون؛ نویسندۀ نامدار دانمارکی در گفت و گویی درونی با پادشاه نمایشنامه نویسان؛ ویلیام شکسپیر بریتانیایی همراه با یکدیگر برخی از نوشته ...
دربارهی نمایش روزگار سگی سگی، نوشته خسرو کشاورز تراژدی اغراقشده مهسا چگینی (نقد مهمان) - جنگها از ابتدای تاریخ شکلگیری نمایش یکی از مهمترین منابع الهام نویسندگان آثار ادبی بودهاست. ظرفیتی زایا و بالقوه که بنظر میرسد ...
دربارهی نمایش «کشتی نوح» جولان کشتی بان در فقدان نوح امید طاهری - وضعیت درونی با گذر زمان نمود بیرونی می یابد. فساد در ابتدا یک فروپاشی درونی است و رفته رفته به سطح می رسد. یک سیب کرم خورده، ممکن است روی پوستش فقط سوراخ ...
درباره نمایش " کشتی نوح" پسر نوح با بدان ننشست، مجبور شد مجبور!!!! علی جعفری فوتمی - داوود نامور مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو گفت : "علی نمایش کشتی نوح را هم حتما ببین. خیلی خوبه". رفته بودیم نمایش " فرش ایرانی " را در نوفل لوشاتو ببینیم ...
دربارهی نمایش «خانه های اجاره ای» - نقد مهمان ناهملتی بر پشت بام اجاره ای وحید محمدخانی - «خانههای اجارهای» اثر کارگردان خلاق سیرجانی، مازیار رفعتی اساسا کار خوش نقدی است، کارگردان کوشیده است تا در جز جز بنای نمایش با منطق روایی به جا ...
دربارهی نمایش «اسفرود بی دم» اینجا هیچ چیز جدی نیست سمانه توکلی - در تماشای اسفرود بی دم آمادهی درست پیش نرفتن همه چیز باشید! این اجرا با با هدف اعلام بیاعتباری معنا در تمام ابعاد جهان فعلی، زندگی ملالآور انسان ...
دربارهی نمایش «گوشتخوار» اینجا هیچچیز وجود ندارد سمانه توکلی - گوشتخوار همان نمایشی است که اثبات میکند برای عیان سازی هنر تئاتر نیازی به اکسسوار، دکور پرهزینه، یا هرچیز تجملگرایانهی دیگری نیست. اگر متن خوب، ...
دربارهی نمایش «راهنمای جامع هیولا شدن» تلاش برای شناخت هیولای درون سمانه توکلی - راهنمای جامع هیولا شدن، نمایشی اکسپرسیونیستی که بر پایهی لغزان متن استوار است و به دیوار بلند کارگردانی تکیه داده تا بتواند تمام قد جلوی مخاطب ...
دربارهی نمایش «تنهایی و تنهایی وطنهایی» موفق در گیشه، ناکام در اجرا سمانه توکلی - ما با متنی اقتباس شده از نمایشنامهی پیکر زن همچون میدان نبرد در بوسنی، نوشتهی ویسنی یک روبرو هستیم. اما آیا این متن توانسته با حفظ استقلال جهان تازه ...
دربارهی نمایش «اتاق» - نقد مهمان درک مفهوم فضا دربارهی نمایش «اتاق» به کارگردانی: ماهور تهرانی حالا که میخواهم دربارهی اجرای «ماهور تهرانی» از نمایشنامهی «اتاق» نوشتهی ...
دربارهی نمایش «هیدن» - نقد مهمان «صعود یک تیم تا قله موفقیت» نمایشنامه پرکشش هیدن، بازی روان بازیگران، طراحیصحنه کاربردی و پیشبرنده، و هماهنگی کامل نور و موسیقی در بیحرکت نشستن تماشاگران برروی صندلیها و موفقیت این ...
دربارهی نمایش «انسان اسب،پنجاه پنجاه» - نقد مهمان «پَرشی درست از موانع» نمایش انسان اسب/پنجاه پنجا نه فقط برای تلاش جمعی بازیگران، نه تنها برای فرم اجرا، تابلوهای به یادماندنی، طراحی صحنه تفکربرانگیز و.. بلکه به سبب احترامی که ...
دربارهی نمایش «انسان/اسب، پنجاه/ پنجاه» درنهایت با اشک میخندیم! این نمایش نمونهی موفقی از یک اجرای فیزیکال مدرن است که به سبب ایدههای اجرایی نو و خلاقانه، متن چندلایه و مفهومی و ارجاعات فرامتنی به رویدادهای واقعی، توانسته ...
دربارهی مایش «دو نمایش با یک بلیط» خواستگاری و خرس، دو نمایش با یک بلیط ن به کارگردانی رضا آزاد دریایی نسیبه جمشیدی شاهرودی خواستگاری و خرس، دو نمایش با یک بلیط این روزها در رکود اجرای گروههای نمایشی باسابقه و دوری ...
دربارهی نمایش «هملتناک» هملت ایرانی «هملت ایرانی» نقد نمایش «هملتناک» نویسنده و کارگردان: رادنوش مقدم. بازیگران: دریا نصری، مهدیه قائدی، نازنین زهرا خزایی، المیرا سمیع، افروز بهزادی، ...
دربارهی نمایش دیازپامِ تئاتر نمایش "تنهایی وتن هایی و طن هایی " درحقیقت بازخوانی عامه پسندی؛ از نمایشنامه "پیکر زن ؛همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی " اثر ویسنی یک است .این نمایش می کوشد؛ تا با رویکردِ ...