دربارهی نمایش «هیدن» خواب را میرباید برای شبی... نقدی بر نمایش هیدن کار کورش شاهونه خواب را میرباید برای شبی... رضا آشفته - هیدن به نویسندگی ریحانه رضی و گورش شاهونه نوعی نمایش نئو مدرن است که در اتکای با ...
دربارهی نمایش «۶۵۷» دربارهی نمایش «۶۵۷»، کار شهرام گیل آبادی سقوط جبران ناپذیر متن رضا آشفته - نمایش ۶۵۷ نسبت برابری بین متن و اجرا برقرار نمی کند و در اجرا نسبت به متن از ...
نگاهی به نمایش «ساپو» تنها در یک آسایگاه روانی سید جواد روشن- نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی روایت گر نویسنده ای است که در یک آسایشگاه روانی بستری شده و نمی تواند از شخصیت های کتاب هاش فاصله بگیرد و به مرور ...
دربارهی نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» احضار تاریخ برای سوگواری نمایش کابوس های آنکه نمی میرد، نوشته امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح در تالار مولوی در نگاه اول روایتی است از زندگی علی اکبر دهخدا اما در واقع این اثر سوگواره ...
دربارهی نمایش «زوج ناجور» - نقد مهمان کلیشههای بازیگری بلای جان تئاتر بهگمانم نیل سایمون بیشتر از هر جای دیگر دنیا در ایران محبوبیت دارد. بد هم نیست. نمایشنامههایش قالبا یک الگوی مشخص دارند؛ بر روابط بین آدمها و ...
دربارهی نمایش «اینجا پنجرهای باز مانده است» سخنرانی؛ خاطرهگویی یا تئاتر تئاتر «اینجا پنجرهای باز مانده است» همه چیز تویش پیدا میشود؛ از مولوی و عطار و همایش شهر و ادبیات گرفته تا توپ و قوطی کرم مرطوب کننده و پنجره و سلفون و تیر ...
دربارهی طراحی رورانس و پایان اجرا رورانس؛ بخشی از اجرای تئاتر شماست رورانس؛ بخشی از اجرای تئاتر شماست رورانس به عنوان بخشی از اجرا کمتر در تئاتر ما جدی گرفته میشود و معمولاً برخورد گروههای نمایش با رورانس به گونهای است که ...
دربارهی نمایش «باغ آلبالو» بر باد رفته «باغ آلبالو» یکی از مهمترین نمایشنامههای آنتوان چخوف است. هنوز هم در روسیه اجراهای بسیاری از این نمایشنامه روی صحنه میرود و هنوز هم ...
درباره نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» این فرهنگ لغات کلید آگاهی جامعه است این فرهنگ لغات کلید آگاهی جامعه است!» نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» از آن نمایشهایی است که دوستش دارم. پیش از هر چیز نمایشنامهاش را. هرچند تا ...
دربارهی نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» (نقد مهمان) طعم خوش ایستاده مردن طعم خوش ایستاده مردن «کابوسهای آنکه نمیمیرد» اجرای قابل قبولی دارد. سبک اجرایی همخوان با خط داستان، طراحیصحنه و دکور متناسب با فضا، انتخاب درست ...
دربارهی نمایش «معرکه در معرکه» حسرتی که برجای میماند «معرکه در معرکه» را دوست ندارم. اجرای سالهای دههی هفتادش را دوست داشتم. چون برای آن دوران و آن زمانه نمایش هم در شیوهی اجرا و هم در مضمون و محتوا هنوز ...
دربارهی نمایش «سکوت آوازخوان» آوازخوان بی صدا یک سال پس از آنکه نمایشنامۀ «آتش سوزیها» با ترجمۀ درخشان دکتر محمدرضا خاکی در سال ۱۳۹۵ در ایران به چاپ رسید و توسط نشر «روزبهان» زینت آرای محافل تئاتری ها ...
دربارهی نمایش «کافه کات» رمز کامیابی دربارهی نمایش «کافه کات» نوشته و کار حسین کیانی رمز کامیابی رضا آشفته - اگر بنابر نقد و نظرهای مختلف که سال گذشته نمایش پروین کار حسین کیانی را ...
دربارهی نمایش «کافه کات» کابوسهای به همریخته کافه کات نمایشیست که دوستش دارم. نه همهاش را؛ نه بهخصوص، وررفتن بیش از اندازهاش با ماجرا و باگهایی که در باورپذیری منطق دارد را. طراحی قصهاش ...
دربارهی نمایش «گربه نره و روباه مکار» سیرک پینوکیو نام این اثر، نامی آشنا و پرتکرار برای گروه های سنی گوناگون در کشور ما به شمار می رود. نام یکی از انیمیشن های معروف که در دهۀ شصت و پس از آن از تلویزیون در برنامه های ...
دربارهی نمایش «مردان خشمگین» روی یک خط مستقیم «مردان خشمگین» وضعیت بینظیری درباره قضاوت کردن را در معرض چالش میگذارد. قضاوتهای ما درباره آدمها چقدر درست است؟ تا چه اندازه ممکن است در ...
دربارهی کنسرت نمایش «هفتخوان اسفندیار» بهروز نشده و جذابنما دربارهی تئاتر موزیکال «هفتخوان اسفندیار» به کارگردانی «حسین پارسایی» بهروزرسانی نشده و جذاب سعید محبی شاهنامه فردوسی بخشی از هویت ...
دربارهی نمایش «لانگ شات» استندآپ تراژدی قبل از دیدن اجرای لانگشات از آن تعریف زیاد شنیده بودم. خیلیها از آن تعریف کرده بودند؛ البته فقط درهمینحد که تئاتر خیلی خوبی است. نه، لانگشات اصلا تئاتر ...
دربارهی نمایش «دللرزه» آخرش رو فراموش کنید «دللرزه» تا یک جایی خیلی خوب است. درام خوب است. اجرا خوب است. فضاسازی و کارگردانی و بازیگری و طراحی صحنه و میزانسنهایش خوباند. اصلا نمایشی خوش ساخت است ...
مقایسه انتقادی دو نمایش «مکبثزار» و «اسب قاتلین» «یک مسئله و دو اجرا ؛ مکبث زار و اسب قاتلین » (نقد مهمان) در روز های قبل فرصت مسافرتی در هر دو شهر تهران و شیراز دست داد تا بتوانم دو نمایش مکبث زار به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی و اسب قاتلین به نویسندگی رضا گشتاسب ...
دربارهی نمایش «مکبث زار» مجلس فاتحهخوانی برای مکبث «مکبث زار» چهجور پدیدهی هنری است؟ تئاتر است؟ موسیقی است؟ عکس است؟ بازار گرمی هنری است؟ پارچهبازی است؟ بهگمانم همه اینها هست و ...
دربارهی نمایش «معرکه در معرکه» «خاک صحنۀ سالیان» حسن طهمورث نیا مشهور به سیاوش طهمورث در هفتاد و ششمین سال از عمر خود همچنان در عرصه های تئاتر، سینما و تلویزیون فعال است و هم اکنون نمایش «معرکه در معرکه» را در ...
دربارهی احمد دامود «راه رفتن با چای داغ » مجید موثقی به صف پذیرفته شدگان امتحان عملی دانشگاه نزدیک می شوم ، زیر لب مونولوگ مکبث را زمزمه می کنم : " این چیست؟ خنجری است رو به چشمم ! دسته اش به جانب ...
فراخوانِ ثبتنام دوره دوم کارگاه آموزشی «نقد تئاتر» - کانون ملی منتقدان تئاتر ایران کانون ملی منتقدان تئاتر ایران وابسته به کانون بینالمللی منتقدان تئاتر (یونسکو) با هدف آموزش منتقدان جوان و عضوگیری از میان جوانان مستعد و علاقهمند به ...