در حال بارگذاری ...
سرفصل فعالیت‌های سال ۹۶ کانون ملی منتقدان تئاتر ایران

مهدی نصیری: امسال فعالیت‌‌های بین‌المللی کانون را گسترش می‌دهیم

مهدی نصیری، رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در تشریح برنامه‌های این کانون در سال جاری ضمن تأکید بر تمرکز کانون بر فعالیت‌های بین‌المللی گفت: «فعالیت‌های سال ۹۶ کانون با همکاری مرکز هنرهای نمایش از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شده و نخستین برنامه‌ای که در راستای برنامه‌های آموزشی کانون انجام می‌شود انتشار فراخوان دوره آموزشی بین‌المللی یکساله نقد تئاتر است. این دوره آموزشی ویژه منتقدان جوان که کمتر از ۳۵ سال سن داشته باشند و به صورت آزاد برگزار می‌شود، شامل سه دوره یک ماهه در تهران و با حضور سه مدرس نقد تئاتر داخلی، یک دوره هفت روزه در یکی از کشورهای صربستان، لهستان یا گرجستان با حضور منتقدان جوان و مدرس نقد تئاتر از کشور میزبان و بالاخره یک دوره بین‌المللی همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر و با حضور منتقدان جوان کشورهای مختلف و یک مدرس بین‌المللی خواهد بود. هدف کانون از برگزاری این کارگاه بین‌المللی مشارکت و همکاری با کانون جهانی (IATC) و نیز تربیت و آموزش نسل جوان منتقد

مهدی نصیری رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برنامه‌های سال جاری این کانون را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مهدی نصیری، رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در تشریح برنامه‌های این کانون در سال جاری ضمن تأکید بر تمرکز کانون بر فعالیت‌های بین‌المللی گفت: «فعالیت‌های سال 96 کانون با همکاری مرکز هنرهای نمایش از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شده و نخستین برنامه‌ای که در راستای برنامه‌های آموزشی کانون انجام می‌شود انتشار فراخوان دوره آموزشی بین‌المللی یکساله نقد تئاتر است. این دوره آموزشی ویژه منتقدان جوان که کمتر از 35 سال سن داشته باشند و به صورت آزاد برگزار می‌شود، شامل سه دوره یک ماهه در تهران و با حضور سه مدرس نقد تئاتر داخلی، یک دوره هفت روزه در یکی از کشورهای صربستان، لهستان یا گرجستان با حضور منتقدان جوان و مدرس نقد تئاتر از کشور میزبان و بالاخره یک دوره بین‌المللی همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر و با حضور منتقدان جوان کشورهای مختلف و یک مدرس بین‌المللی خواهد بود. هدف کانون از برگزاری این کارگاه بین‌المللی مشارکت و همکاری با کانون جهانی (IATC) و نیز تربیت و آموزش نسل جوان منتقدان تئاتر است. برنامه‌ریزی در خصوص برگزاری این کارگاه انجام شده و فراخوان ثبت‌نام در کارگاه نیمه اول اردیبهشت ماه منتشر خواهد شد.

رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در ادامه ضمن اشاره به حضور مستمر منتقدان ایرانی در سمینارهای بین‌المللی در سال‌های گذشته گفت: «اعضای کانون ایران تاکنون حضور موفقی در سمینارهای بین‌المللی داشته‌اند. هر چند این روند یکی دو سال و به دلایلی متوقف شد؛ اما خوشبختانه در حال حاضر مرکز هنرهای نمایشی به عنوان حامی اصلی کانون، در خصوص شرکت منتقدان ایرانی در سمینارهای بین‌المللی علاوه بر حمایت کامل مشوق ما در این زمینه است. بنابراین امسال کانون علاوه بر تمرکز بر فعالیت‌های بین‌المللی شرکت اعضا در سمینارهای بین المللی را در اولویت قرار خواهد داد و امیدواریم که با همت اعضا بتوانیم این حضور را در مجامع علمی خارج از کشور گسترش بدهیم.»

نصیری همچنین از گردهمایی اعضای کانون ملی منتقدان در ارمنستان خبر داد و افزود: «این گردهمایی با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ویژه اعضا کانون اواخر خرداد ماه امسال در کشور ارمنستان برگزار می شود و 25 نفر از اعضا در این برنامه حضور خواهند داشت که با همکاری کمپانی تئاتر جوانان ارمنستان برگزار می‌شود. در این سفر هفت روزه اعضا کانون ضمن برگزاری چند نشست داخلی با منتقدان تئاتر ارمنستان، هنرمندان تئاتر این کشور و آکادمی ملی علوم ارمنستان نشست‌هایی خواهند داشت و شرایط برای دیدن اجراهای روی صحنه ایروان در این مدت نیز فراهم شده است.»

رئیس هیئت مدیره کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در ادامه به برگزاری مستمر جلسات نقد حضوری اشاره کرد و افزود: «خوشبختانه این جلسات با عنوان «دوشنبه‌های نقد تئاتر» به صورت مستمر در دو سال گذشته برگزار شده‌اند و استقبال از این جلسات همچنان که انتظار می‌رفت خیلی خوب بوده است. به گونه‌ای که برخی از هفته‌ها هفت یا هشت درخواست برای برگزاری این جلسات به هیئت مدیره کانون رسیده است. در این حوزه با توصیه مدیریت مرکز هنرهای نمایشی جلسات بدون هیچ محدودیتی در همه سالن‌های تئاتر تهران و حتی چند استان دیگر کشور برگزار شده و امسال نیز این جلسات در کنار دورهمی‌های نقد تئاتر به صورت مستمر و از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.»

وی همچنین به راه‌اندازی سایت کانون ملی منتقدان تئاتر به آدرس iatc.theater.ir اشاره کرد و گفت: «امسال شرایط به گونه‌ای فراهم شده تا بتوانیم به صورت مستقل برای سایت و کانال کانون تولید نقد مکتوب داشته باشیم و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم از کمی و کیفی این حوزه را هم گسترش بدهیم.»

نصیری در پایان به برگزاری پانزدهمین جشن سالانه کانون ملی منتقدان تئاتر در تیر ماه امسال خبر داد و اضافه کرد: «پانزدهمین جشن سالانه کانون نیز با حمایت مرکز هنرهای نمایشی تیر ماه امسال برگزار می‌شود و برگزیده‌های سیزده بخش تئاتر سال 95 توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران معرفی خواهند شد.»




نظرات کاربران