در حال بارگذاری ...
مراسم تشییع استاد رکن الدین خسروی برگزار شد

آخرین وداع با استاد رکن‌الدین خسروی

هنرمندان تئاتر و شاگردان مرحوم رکن‌الدین خسروی که ۲۸ دی‌ماه سال جاری و در سن ۸۷ سالگی در لندن زندگی را وداع گفت پس از ده روز با بازگشت پیکر او به وطن مراسم تشییع وی را در تهران برگزار کردند. پیکر وی که بامداد پنجشنبه و از فرودگاه امام خمینی وارد ایران شد و صبح امروز ( جمعه مورخ ۸ بهمن ماه) با حضور هنرمندان مراسم تشییع وی در لابی تالار وحدت برگزار شد.

هنرمندان تئاتر و شاگردان مرحوم رکن‌الدین خسروی که 28 دی‌ماه سال جاری و در سن 87 سالگی در لندن زندگی را وداع گفت پس از ده روز با بازگشت پیکر او به وطن مراسم تشییع وی را در تهران برگزار کردند. پیکر وی که بامداد پنجشنبه و از فرودگاه امام خمینی وارد ایران شد و صبح امروز ( جمعه مورخ 8 بهمن ماه) با حضور هنرمندان مراسم تشییع وی در لابی تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با مجری‌گری الهام پاوه‌نژاد برگزار شد، وی پیامی از سوی سیمین خسروی همسر رکن‌الدین خسروی خطاب به حاضران قرائت کرد. همچنین پیام‌ها و دل نوشته‌های مختلفی از سوی شاگردان رکن‌الدین خسروی همچون جمال میر صادقی، بهروز بقایی در ادامه خوانده شد.

ایرج راد در ادامه مراسم بر روی سن حضور پیدا کرد و با تسلیت این اتفاق گفت: همسر ایشان همانند شمعی در تمام این سال‌ها گرد او می‌چرخید و بار این دوری و سختی‌ها را همانند استاد بر دوش می‌کشیدند.

راد ادامه داد: من در مورد کارهای او تأثیراتش حرفی نمی‌زنم چون همه شما بهتر از من در مورد کارها هنر وی می‌دانید اما این حیرت‌انگیز است که فردی 20 سال از وطنش به دور باشد و وقتی تنها بدنش بازمی‌گردد هنوز این‌همه دوستدار داشته باشد که  عاشقانه به او علاقه داشته باشند.

عضو هیئت‌مدیره خانه تئاتر افزود: او با پرورش شاگردانی که امروز جزو هنرمندان و گردانندگان تئاتر امروز ایران هستند در تاریخ تئاتر همواره زنده خواهد ماند.

وی افزود: یکی از کارهای ارزشمند وی استفاده از جوانان و شاگردانش در آثارش بود. او علاوه بر همکاری با پیشکسوتان جوانان را نیز به کار می‌گرفت و این حضور دسته‌جمعی باعث می‌شد نوآموزان تئاتری انرژی بگیرند.

مراد خانی معاون هنری وزیر ارشاد از دیگر سخنرانان مراسم بود، او با عرض تسلیت به خانواده و حضار گفت: با آمدن خبر فوت ایشان من تلاطمی در بین هنرمندان دیدم و این نشان از جایگاه ویژه ایشان داشت. هرکدام از هنرمندانی که با وی هم‌نشین بوده‌اند از او به‌عنوان فردی بی‌بدیل یاد می‌کنند.

مراد خانی با تشکر از اعضای خانه تئاتر برای تلاش‌هایی که برای برگزاری این مراسم داشته‌اند گفت: تفاوت نگاه و کار ایشان تأثیرشان را همیشگی کرده است.

 

پاوه‌نژاد با عذرخواهی از تغییر زمان مراسم به دلیل همزمانی با تشییع مراسم شهیدان آتش‌نشان در حادثه پلاسکو  از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی این مراسم تشکر کرد و در ادامه از اکبر زنجان‌پور دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید. زنجان‌پور با اشاره به اینکه هنرمند تئاتر با اشاره به ویژگی تئاتر که هنری جمعی و گفتمان طلب است گفت: هنرمندی مثل او حرفش را تنها با جمع، با مردم می‌توانست بزند اما آلزایمر او را به‌تنهایی فراخواند. او در این تنهایی غریب بود و در غربت هم مرد.

زنجان‌پور افزود: کسانی که پای حرفشان ایستادند خیلی سختی تحمل می‌کنند، خسروی سختی از این جنس کشید.

بازیگر سی زوئه بانسی مرده است ادامه داد: من با بهروز بقایی در نمایشی به کارگردانی خسروی 23 نقش بازی کردم، او کاری کرد که این نقش‌ها در من حلول پیدا کرد طوری که آفریقایی‌ها هم که نمایش را می‌دیدند از اینکه من آفریقا نرفته‌ام و این نقش‌ها را این‌گونه بازی کرده‌ام تعجب می‌کردند. این تأثیر رکن‌الدین خسروی بود.

در ادامه صدیق تعریف به دعوت پاوه‌نژاد به روی صحنه آمد و ابتدا این اتفاق را تسلیت گفت و آوازی در سوگ استاد خسروی سر داد که با استقبال حاضران همراه بود.

در بخشی از مراسم شعر «آی آدم‌ها» از سروده‌های نیما یوشیج با دکلمه رکن‌الدین خسروی پخش شد.

همچنین در ادامه گروه کری با حضور اعضای خانه تئاتر ازجمله بهزاد فراهانی و ایرج راد تصنیف همه‌شب نالم چون نی... که از آثار ماندگار مرتضی محجوبی با صدای استاد بنان است را اجرا کردند.

علی مراد خانی معاون هنری وزیر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر از مسئولین حاضر در این مراسم بودند. همچنین هنرمندانی چون علی رفیعی، هرمز هدایت، رضا بابک، مسعود رایگان، رویا تیموریان، حسن پور شیرازی، بهزاد فراهانی، ایرج راد، شبنم مقدمی و... در این مراسم حضور داشتند.

لازم به ذکر است مراسم ختم استاد رکن‌الدین خسروی روز یکشنبه مورخ 10 بهمن ماه از ساعت 10 تا 11.5 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار خواهد شد.

منبع: ایران تئاتر




نظرات کاربران