در حال بارگذاری ...

معرفی کانون بین المللی منتقدان تئاتر جهان (I.A.T.C)

 

  1. تشکیلات، ساختار، ارکان و نحوه تصمیم گیری

کانون بین‌المللی منتقدان تئاتر (‌ ‌I.A.T.C) سازمانی غیر دولتی و زیر نظر سازمان علمی – فرهنگی یونسکو است که اساسنامه آن در مجمع عمومی در 21 مارس سال 1992 به تصویب کشورهای عضو رسیده است. این کانون، یکی از 9 کانون و تشکل زیر مجموعه انستیتوی بین‌المللی تئاتر(ITI) است.

هیأت مرکزی این کانون دارای رئیس، دبیر کل و 10 نفر از کشورهای عضو برای امور اجرایی است که هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای عضو توسط مجمع عمومی انتخاب می شوند. در این انتخابات، طبق اساسنامه فقط کشورهای عضوی که حق عضویت سالانه خود را پرداخت کرده اند، می‌توانند در رای گیری شرکت کنند و هر عضو کانون، فقط یک رای دارد. رئیس کانون بین‌المللی توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شود و حداکثر برای دو دوره دیگر می تواند مجدد به عنوان رئیس انتخاب شود. دبیر کل کانون نیز توسط مجمع عمومی انتخاب شده و تصمیم گیری‌های مجمع عمومی و کمیته اجرایی را اجرا می‌کند. در مجمع عمومی رئیس، دبیرکل و خزانه دارکل گزارش‌های خود را درباره وضعیت، اداری و مدیریت مالی کانون بین‌المللی به اطلاع مجمع می‌رسانند. کمیته اجرایی، نایب رئیسان کانون بین‌المللی را از میان اعضای خود انتخاب می کند. خزانه دار کل نیز توسط کمیته اجرایی انتخاب می شود. او وضعیت دارایی کانون بین‌المللی را سرپرستی کرده و صورت حساب ها و اسناد مربوطه را حفظ و نگهداری می کند، ضمنا گزارش مالی دو سال گذشته را در هر جلسه از انتخابات اطلاع رسانی کرده و بودجه پیش بینی شده را برای دوره آینده تعیین می کند. صورت حساب های مالی کانون بین‌المللی توسط دو حسابرس که مجمع عمومی آن‌ها را بر می گزیند، مورد بررسی قرار می گیرند. هیأت مدیره کمیته اجرایی از رئیس، دبیرکل ،خزانه دار کل و معاونان آنان تشکیل می‌شود.

تصمیم گیری‌های کانون توسط اکثریت مطلق آرا و کمیته اجرایی انجام می‌شود و رئیس کانون بین‌المللی فقط به منظور گره‌گشایی رای می‌دهد. دبیرکل موظف است تصمیمات مجمع‌عمومی و کمیته اجرایی را اجرا کند و هر بار به مجمع عمومی درباره امور جاری کانون بین‌المللی گزارشی ارایه دهد. برگزاری و ریاست جلسات مجمع عمومی و کمیته اجرایی به عهده رئیس کانون بین‌المللی است.

  1. وظایف و اهداف

هدف کانون بین‌المللی منتقدان تئاتر، تجمع منتقدان تئاتر به منظور ارتقای همکاری‌های بین‌المللی است. پرورش نقد تئاتر به عنوان یک "رشته" ، سهیم شدن در رشد و پیشرفت اصول متدولوژیک نقد به منظور حفظ منافع حرفه ای و اخلاقی منتقدان تئاتر و ارتقای حقوق مشترک اعضای کانون از اهداف مهم دیگر کانون است. کانون بین‌المللی، می‌تواند مسئولیت هر کنگره، سمپوزیوم، سمینار، پروژه، تحقیق، انتشارات یا هر فعالیت دیگری را با هدف مطالعه یا تحقیق بر روی یک موضوع یا توسعه دانش مربوط به نقد تئاتر و تئاتر به طور کلی برعهده گیرد.

 

  1. کشورهای موسس و سال تاسیس

کانون بین‌المللی منتقدان تئاتر برای مدت نامحدودی در سال 1954 تاسیس شده و مقر آن در پاریس است. اولین بانیان و موسسان این کانون، عمدتا از کشورهای اروپایی و آمریکایی بودند که جمعا 15 کشور را شامل می شد. این کانون از سال 1970 تا کنون، سالانه یک سمینار آموزشی، ویژه منتقدان جوان برگزار می کند.

کشورهای آرژانتین، اتریش، بلژیک، برزیل، بلغارستان، فنلاند، فرانسه، یونان، انگلستان، مجارستان، نیجریه، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، نروژ، هلند، لهستان، آلمان، سوئد، روسیه، اروگوئه، آمریکا، ونزوئلا، یوگوسلاوی، گواتمالا، چک، اسلواکی، ایران، کاستاریکا، مراکش، رومانی، سوییس، سنگال، صربستان، مقدونیه، چین، کره جنوبی، هند و... اعضای آن هستند. آخرین انتخابات کانون بین‌المللی در 2012 در شهر ورشو لهستان برگزار شد این کانون دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه است.

  1. اصول حاکم بر کانون بین‌المللی

اصول حاکم بر کانون بین‌المللی بر اساس خرد جمعی اعضای کانون‌های ملی و رعایت اساسنامه کانون بین‌المللی منتقدان و تصمیمات هیأت اجرایی انتخاب شده از سوی تمام نمایندگان کشورها در مجمع عمومی است و دارای جنبه فرهنگی و در راستای نقد تئاتر است.

  1. حقوق و امتیازات عمومی ناشی از عضویت

با عضویت در کانون بین‌المللی منتقدان تئاتر، علاوه بر ایجاد تبادلات فرهنگی در خصوص نقد تئاتر، فرصت‌های آموزشی و پژوهشی برای اعضای کانون ملی هر کشور از جمله ایران فراهم می شود که تا کنون به دلیل نبود بودجه مشخص این فرصت‌ها کمتر برای اعضای ایران فراهم شده است. همه ساله کانون بین‌المللی چند سمینار آموزشی و پژوهشی در کشورهای عضو برگزار می‌کند و تا کنون از ایران حدود ده نفر در این سمینارها یا کنگره‌ها شرکت کرده اند. شرکت در این سمینارها ،علاوه بر آشنایی با تئاتر جهان و منتقدان و نقد تئاتر در کشورهای عضو کانون بین‌المللی ،سبب ارتقای نقد تئاتر کشور می‌شود که البته اگر به صورت مستمر ادامه پیدا کند، قطعا تاثیرات مثبت آن دو چندان خواهد شد. همچنین می توان با دعوت از منتقدان تئاتر جهان در ایران در قالب سمینار و برنامه های آموزشی، ضمن اشاعه فرهنگ تئاتر ایران به تبادل نظر مطلوب دست یافت.

6.اهداف، ضرورت و مزایای عضویت ایران

شعبه این کانون در ایران با هدف ارتقای نقد تئاتر کشور و رشد و اعتلای این هنر، گسترش فرهنگ نقد پذیری در تئاتر و ایجاد جریان موثر نقد در عرصه تئاتر کشور،آغاز به کار کرد.با پیوستن ایران به این کانون،اعضای آن شرکت در سمینارها،کنگره ها و جشنواره های تئاتر که به دعوت کانون بین‌المللی برگزار می شود،بهرمند می شود.

7.اعضای رسمی سازمان تا این تاریخ

اعضای رسمی کانون بین‌المللی از 37کشور جهان هستند که بر روی سایت آن منعکس شده اند.

8.استقبال کشورها از عضویت

خوشبختانه همانگونه که در بند سه ذکر شد، اغلب کشورهای جهان از اروپا تا استرالیا و از آمریکا تا افریقا و آسیا عضو این کانون بین‌المللی بوده و از مزایای آن بهره مند می شوند.

9.انواع عضویت و نوع عضویت درخواستی ایران و نقش و میزان تاثیرگذاری در کاون بین‌المللی

کانون بین‌المللی دارای اعضای وابسته منفرد، اعضای افتخاری، اعضای پشتیبان و کانون های ملی و منطقه ای است. کانون های عضو همان کانون های ملی یا منطقه ای منتقدان تئاتر هستند. یک کانون برای اینکه قانونی تلقی شود باید حداقل ده عضو داشته باشد. کمیته اجرایی می بایستی همه کانون های جدید و اعضای وابسته منفرد را تایید کند. هرکانون عضو یا عضو وابسته باید حق عضویت سالانه را که توسط مجمع عمومی تعیین می شود بپردازد. ایران به عنوان کانون ملی در کانون بین‌المللی عضویت دارد.

10.آسیب های ناشی از عدم عضویت

قطعا اگر ایران به عضویت این کانون بین‌المللی در نمی آمد، منتقدان تئاتر ایران نیز از حضور در مجامع تئاتری که این کانون بین‌المللی در قالب سمینار، کنگره و جشنواره های خاص تئاتر، ویژه منتقدان جوان تئاتر کشورهای عضو و.... محروم می شدند و نقد تئاتر ایران اساسا تئاتر ایران از معرفی خود در مجامع بین‌المللی در فرصت های به دست آمده باز می ماند. همچنانکخ هرگاه که از شرکت در این سمینارهای سالانه کانون بین‌المللی به دلیل کمبود بودجه لازم بابت هزینه سفر و... محروم شده ایم، این فرصت ها هم بزرای تئاتر و نقد تئاتر ایران متاسفانه از دست رفته و دچار افت علمی و کیفی شده ایم. قطعا عدم عضویت، ارتباطات بین‌المللی را کاهش خواهد داد.

11.شرایط عضویت

فعالیت اعضای هر کانون ملی و منطقه ای در نشریات روزانه یا دوره ای، رادیو یا تلویزیون، حداقل برای مدت سه سال به عنوان منتقد تئاتر، مهمترین شرط عضویت در کانون بین‌المللی است.

12.شرایط و نحوه خروج اعضا و پیامد آن

عضویت کانون های عضو یا اعضای وابسته در صورت استعفا، عدم پرداخت حق عضویت یا اخراج که به دلایل جدی توسط رای اکثریت مجمع عمومی تصمیم گیری می شود، باطل می گردد.

13.تعهدات اعضا و میزان حق عضویت و نحوه پرداخت آن

هر کانون ملی که به عضویت بین‌المللی درآید یک بخش ملی کانون بین‌المللی قلمداد می شود.هر کانون ملی که عضو کانون بین‌المللی است، موظف است سالانه بر حسب حق عضویت تعیین شده از سوی کمیته اجرایی کانون بین‌المللی، مبلغ خاصی را بر حسب تعداد اعضای آن کشور از طریق شماره حسابی که بدین منظور تعیین شده پرداخت نماید.ایران نیز حق عضویت خود را هر دو سال یکبار(دو سال عرفی کانون بین‌المللی) به حساب کانون بین‌المللی  پرداخت می نماید. هیأت مدیره موظف است فعالیت های مهم سالانه کانون و پیشنهادهای خود را به کانون بین‌المللی گزارش داده و حق عضویت سالانه ملی کشور خود را به حساب کانون بین‌المللی واریز نمایش.

حق عضویت سالانه بر حسب تعداد اعضا به شرح زیر است:

الف) برای 20عضو- 75 یورو

ب) برای 50 عضو- 120 یورو

ج) برای 100عضو- 150 یورو

د) برای 200 عضو- 220یورو

14.هزینه های سالانه ناشی از عضویت در کانون بین‌المللی حضور در اجلاس ها

هزینه های سالانه ناشی از عضویت بین‌المللی، پرداخت حق عضویت سالانه و در صورت دعوت کانون بین‌المللی برای شرکت در سمینارهای ان به غیر از تعداد معین شده مدعوان، هزینه های اسکان و رفت و برگشت اعضای شرکت کننده دیگر در این سمینارهاست که به تعداد سفرها بستگی دارد.

گفتنی است از آن جا که کانون ملی منتقدان تئاتر جمهوری اسلامی ایران زیر نظر انجمن نمایش اداره کل هنرهای نمایشی است، تا کنون هزینه های رفت و برگشت اعضا، توسط اداره کل هنرهای نمایشی تامین شده است. همه ساله از سوی کانون بین‌المللی برای شرکت در سمینارها، کنگره ها و جشنواره ها،دعوتنامه های متعددی به کانون ملی منتقدان تئاتر جمهوری اسلامی ایران ارسال می شود که متاسفانه اغلب به دلیل مشکلات مالی، امکان حضور اعضای ایرانی در آن سمینارها میسر نمی شود.

15.تعهدات کانون در قبال اعضا و ضمانت اجرایی آن

طبق اساسنامه کانون بین‌المللی، هیأت اجرایی این کانون، موظف است اعضای هیأت مدیره و عادی خود را برای شرکت در انتخابات کانون بین‌المللی و نیز سمینارها و کنگره های بین‌المللی آموزشی و پژوهشی دعوت کند و هرگونه امتیازی که بر این اساس به کشورهای عضو داده می شود به کشور ایران نیز داده شود، چرا که بابت آن حق عضویت بین‌المللی دریافت می شود.

16.سابقه، نوع و نحوه هماری ایران با کانون بین‌المللی از آغاز تا کنون

کانون ملی منتقدان تئاتر جمهوری اسلامی ایران به لحاظ قوانین بین‌المللی زیر نظر کانون بین‌المللی منتقدان تئاتر، موسوم به I.A.T.C است و در داخل کشور به لحاظ قوانین و مقررات اداری و در راستای حمایت از فعالیت های فرهنگی عمل می کند.کانون بین‌المللی اساسنامه ای دارد که مطابق آن فعالیت می کند. شعبه آن در ایران به صورت رسمی از سال 1369 راه اندازی شده است و اساسنامه و آیین نامه مختص به خود را دارد که برگرفته از همان اساسنامه بین‌المللی است.(به اساسنامه و آیین نامه کانون در بخش تاریخچه سایت مراجعه کنید.)

کانون ملی منتقدان تئاتر جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از تشکل های تئاتری و به منظور تقویت فضای نقد و گفتگو و اعتلای تئاتر کشور ایجاد شده است. این کانون هم اکنون 36 عضو داخلی دارد که از این تعداد ؟ عضو آن عضویت بین‌المللی هم دارند.

17. موارد ناسازگاری و تنافر عضویت در کانون بین‌المللی با موازین شرعی و قانونی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

18.ریاست فعلی کانون بین‌المللی، بر عهده "مارگرتا سورنسون" اهل سوئد است.

19.نشانی کانون بین‌المللی منتقدان تئاتر جهانWWW.aict-iatc.org است.

20.کانون ملی منتقدان تئاتر جمهوری اسلامی ایران از دو حیث مشروعیت خود را کسب کرده است: اول با عضویت در کانون بین‌المللی منتقدان تئاتر جهان و دیگر با پیوستن به زیر مجموعه تشکل های انجمن هنرهای نمایشی ایران.

 




نظرات کاربران