در حال بارگذاری ...
یک یادداشت درباره اجرای نمایش محیط زیست به کارگردانی رسول کاهانی در تماشاخانه ملک

خوش آمدید!
یک یادداشت درباره اجرای نمایش محیط زیست

محیط زیست را حتما ببینید ، ازدیدنش لذت خواهید برد ، به شوخی هایش خواهید خندید و از هوشمندی‌های کاهانی لذت خواهید برد، اما به دنبال چیزی بیش از این نباشید.نمایش محیط زیست بعد از اتمام واقعا تمام می شود.

درباره اجرای نمایش محیط زیست به کارگردانی رسول کاهانی در تماشاخانه ملک

علی جعفری فوتمی – عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران

بعد از تماشای نمایش دلم می خواست به سرعت درباره اش بنویسم. از نمایش خوشم‌آمده بود و دوست‌داشتم بنویسم که اولا چرا از نمایش خوشم آمده و دوما ترغیبشان کنم برای دیدن محیط زیست. آماده بودم برای نوشتن اما عجیب نوشتنم نمی‌آمد. یعنی درحالی که به‌نظر می رسید حرف‌های زیادی برای گفتن دارم، موقع نوشتن نمی توانستم چیز خاصی پیدا کنم که از آن چیز خاص بنویسم یا منظر تازه ای بیابم که از آن منظر به اجرا نگاه کنم و خلاصه این بود که نمی نوشتم چون در عین تعجب حرفی برای گفتن نداشتم.

محیط زیست یک درام اجتماعی مفرح و سرگرم کننده است: یک اتفاقی افتاده و از ابتدا تا انتهای نمایش شاهد کشمکش برای کشف حقیقت آن اتفاق هستیم. زمان نمایش زمان واقعی است و همه داستان در یک لوکیشن پیش می رود. نمایشنامه درست و به دقت نوشته شده، دیالوگ ها تمیز و مرتب و منطقی اند، شوخی ها در حد مقدور بامزه از آب درآمده ( که بازی خوب هر چهاربازیگر نمایش به بامزه تر شدن شوخی ها خیلی کمک می کند) و نقطه اختتام نمایش هم قابل قبول است جوری که می توانی نفس راحتی بکشی و بگویی آخرش را هم خوب تمام کرد. آن وسط ها البته ریتم نمایش کمی کند می شود، کمی مطول تر از حد لازم می شود اما جوری نیست که خیلی اذیت کننده باشد، به شوخی ها و تماشای بازی های خوب بازیگران می ارزد و کشش نمایشنامه هم آنقدر هست که تماشای نمایش توانفرسا نشود.

هوشمندی کاهانی در استفاده از مجید یوسفی را فراموش نکنیم، یوسفی هم بازیگر خوبی است و هم سریال خوب «مگه تموم عمر چندتا بهاره» را همین تازگی ها در حال پخش داشت اما به غیر از او سه بازیگر دیگر هم روی صحنه محیط زیست قابل توجه اند و مخصوصا خیلی وقتها داریوش رشادت بیشتر از بقیه.

اما چرا نوشتنم نمی آمد؟ امروز ریشه یابی‌اش کردم.محیط زیست تقریبا همه چیزش خوب است اما حرف تازه و تکان دهنده ای ندارد.فقط مفرح و جذاب است و خوشبختانه سخیف و مبتذل هم نیست.شاید برای ما که عادت کرده ایم حتما دنبال یک حرف تازه یا نگاهی تازه چه در محتوا و چه در فرم باشیم کمی ناامید کننده باشد اما واقعیت اینجاست که وجه سرگرم کنندگی بخش قابل توجهی از هنر نمایش است و انکارپذیر هم نیست.

محیط زیست را حتما ببینید ، ازدیدنش لذت خواهید برد ، به شوخی هایش خواهید خندید و از هوشمندی‌های کاهانی لذت خواهید برد، اما به دنبال چیزی بیش از این نباشید.نمایش محیط زیست بعد از اتمام واقعا تمام می شود.

 

علی جعفری فوتمی – عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران




نظرات کاربران