در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به نمایش «سرزمین‌های شمالی» به کارگردانی شیما عرب

    پازلی که کامل نمی‌شود

    مهدی یاورمنش- نمایش «سرزمین‌های شمالی» نوشته مونا احمدی به کارگردانی شیما عرب که در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در سالن استاد انتظامی خان هنرمندان روی صحنه رفت، یک پازلِ روایتی از زندگی دختری جوان است که در سوگ درگذشت مادرش نشسته و خاطرات دور و نزدیک خود را مرور می‌کند.

    نمایش «سرزمین‌های شمالی» به کارگردانی شیما عرب که در سالن استاد انتظامی روی صحنه رفت، یک پازلِ روایتی از زندگی دختری جوان است که در سوگ درگذشت مادرش نشسته و خاطرات دور و نزدیک خود را مرور می‌کند. این نمایشنامه که مونا احمدی آن را نوشته است، ساختاری قطعه‌گونه دارد. قطعه که در اصل قالبی ادبی است و بعدها به دنیای درام‌ راه یافته، بر اساس تجزیه حافظه، اندیشه و احساسات شکل می‌گیرد و مخاطب را به چیزهایی ظاهراً کوچک و ناچیز ارجاع می‌دهد.

    شخصیت اصلی نمایش «سرزمین‌های شمالی»، در اتاق هتلی که آخرین سکونت‌گاه مادرش قبل از مرگ بوده است، تلاش می‌کند خاطرات شکستهِ شده‌اش را به هم بچسابند و از آن آیینه‌ای بسازد برای شناخت دوباره خود. این دختر جوان و دانشجو (با بازی مونا احمدی) که از فرانسه به ایران آمده است، در فضایی هذیان‌آمیز، به هر چیز ریز و کوچکی در رابطه گذشته خود و مادرش چنگ می‌اندازد تا به تعریفی دوباره از زندگی و مفهوم خانواده برسد.

    اگرچه مونا احمدی در نمایشنامه‌اش، با جسارت روش قطعه‌نویسی را برمی‌گزیند و از این راه مخاطب را با برانگیختن احساساتش، همراه شخصیت می‌کند، اما در کل نمی‌تواند متنی بی‌نقص را شکل دهد و پازل را به درستی کامل کند. از این رو «سرزمین‌های شمالی»، نمایشنامه‌ای است که هنوز جای کار کردن دارد تا از یک متن کمی گنگ، تبدیل به یک اثر گویا و اندیشه‌ورز شود.

    از نظر اجرایی، شیما عرب، کارگردان نمایش میزانس درستی را برای این نمایش طراحی نکرده است. چیدمان صحنه در عرض زیاد، بی‌استفاده ماندن بعضی از نقاط صحنه و حرکت‌های نامتناسب بازیگران در این فضا، نیازمند یک بازنگری کلی است.

    با توجه به این‌که «سرزمین‌های شمالی» تنها دو بار در جشنواره فجر روی صحنه رفته و یک هفته تا اجرای عمومی‌اش وقت دارد، بی‌شک فرصت رفع نواقص و کاستی‌های خود را دارد. یکی از این موارد، بازی‌ مجید یوسفی است که در نقش چهار مرد نمایش ظاهر می‌شود و از این رو نقش آفرینی‌اش اهمیت مضاعف می‌یابد. او که در نقش‌های متفاوت مسوول هتل، وکیل، پدر و ملوان کشتی دیده می‌شود، بازی‌ای لرزان و شتاب‌زده را از خود بروز می‌دهد که به فضای حسی کار لطمه می‌زند و ارتباط تماشاگر با نمایش را مختل می‌سازد.

    طراحی صحنه کاربردی و زیبا، مهم‌ترین وجه مثبت اجرای نمایش «سرزمین‌های شمالی» است؛ پرده‌های توری که فضاهای خیالی و واقعی و رویدادگاه‌های مختلف را به ظرافت از هم جدا می‌سازند. این پرده‌های توری، به‌ هیچ‌وجه بین امروز و گذشته، واقعیت و خاطره و اینجا و آنجا مرز نمی‌سازند؛ به راحتی کنار زده می‌شوند و از این راه، لایهِ لایهِ، کل داستان آشکار می‌شود. با این‌حال برای اجراهای عمومی این نمایش در اسفند ماه، طراحی، دوخت و نصب پرده‌ها، نیازمند دقت بیشتر است.

    گروه تئاتر بوهمی در کارهای پیشین خود مثل «نقاشی اشر» به کارگردانی فریبرز کریمی و شیما عرب در دو نمایشی که پیش از این کارگردانی کرده است، به ویژه در «پینوکیو»، اجراهای خوبی را پشت سر گذاشته‌اند که با بازنگری و اصلاح نواقص و کمبودهای «سرزمین‌های شمالی»، می‌توانند تجربه‌ای موفق‌تر را روی صحنه بیاورند و کارنامه‌ای پُر بارتر را بسازند.

    مهدی یاورمنش

    عضو کارگروه نقد سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

     




    مطالب مرتبط

    نگاهی به نمایش «لانچر پنج» به کارگردانی مسعود صرامی و پویا سعیدی

اما موش خورده شناسنامه من
    نگاهی به نمایش «لانچر پنج» به کارگردانی مسعود صرامی و پویا سعیدی

    اما موش خورده شناسنامه من

    امید طاهری- نمایش «لانچر پنج»، به نویسندگی و کارگردانی «مسعود صرامی» و «پویا سعیدی»، در آخرین شب از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

    |

    نگاهی به نمایش«یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا» از فرانسه

تاتر یا شبه‌تاتر، مسأله این است
    نگاهی به نمایش«یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا» از فرانسه

    تاتر یا شبه‌تاتر، مسأله این است

    محسن خیمه‌دوز- تالار حافظ در آخرین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر میزبان نمایش «یک تاتر کوچک از انتهای دنیا» به کارگردانی ازکیل گارسیا رمئو از کشور فرانسه بود.

    |

    نگاهی به نمایش «سردسیر» به کارگردانی مصطفی ابهری و محمد نقایی

ماموری که از سردسیر آمد
    نگاهی به نمایش «سردسیر» به کارگردانی مصطفی ابهری و محمد نقایی

    ماموری که از سردسیر آمد

    رسول نظرزاده- تالار سایه در مجموعه تئاترشهر در آخرین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر میزبان نمایش«سردسیر» نوشته محمد نقابی و به کارگردانی مصطفی ابهری و محمد نقایی بود.

    |

    نگاهی به نمایش «مرگ و پنگوئن» به کارگردانی پیام دهکردی

مرگ در کی یف، پنگوئن در تهران
    نگاهی به نمایش «مرگ و پنگوئن» به کارگردانی پیام دهکردی

    مرگ در کی یف، پنگوئن در تهران

    احسان زیورعالم- نمایش «مرگ و پنگوئن» نوشته محمد چرمشیر و به کارگردانی پیام دهکردی در یازدهمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفت.

    |

    نگاهی به نمایش «زندگی احمقانه» از کشور گرجستان

مسیح و مامور پلیس
    نگاهی به نمایش «زندگی احمقانه» از کشور گرجستان

    مسیح و مامور پلیس

    محمدحسن خدایی- نمایش «زندگی احمقانه» نوشته ریونوسوکه آگوتاگاوا و کارگردانی دیوید دیو آشویلی از کشور گرجستان در یازدهمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفت. دیواشویلی در پی اجرائی‌ست مملو از جادو و شگفتی، ...

    |

    نگاهی به پرفورمنس «فقط استخوان ها» از فنلاند

کارخانه ای عظیم بر مساحت دو متری
    نگاهی به پرفورمنس «فقط استخوان ها» از فنلاند

    کارخانه ای عظیم بر مساحت دو متری

    علی جعفری فوتمی- نمایش «فقط استخوان ها» نوشته و کار توماس مونکتون از کشور فنلاند در دهمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. نمونه جذابی از تئاتر فیزیکال با مفهوم تسلط کامل بازیگر بر اجزای تن و بهره برداری تمام ...

    |

    نگاهی به نمایش «فرآیند» به کارگردانی علی کرسی زر

خشونت با لبخندی ملیح و چهره ای دلربا
    نگاهی به نمایش «فرآیند» به کارگردانی علی کرسی زر

    خشونت با لبخندی ملیح و چهره ای دلربا

    امید طاهری- نمایش «فرایند» به کارگردانی «علی کرسی زر»، در بخش مسابقه الف سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار حافظ به روی صحنه رفت. این نمایش یکی از هفت نمایش برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی در سال گذشته بود.

    |

    نظرات کاربران