فراخوانِ ثبتنام / کارگاه آموزشی سهدورهای حضوری و مجازی « نقد تئاتر » کانون ملی منتقدان تئاتر ایران
با تأکید بر مؤلفههای بیانیه گام دوم؛ / نشست «چشمانداز تئاتر در گستره فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار میشود
دلایلِ تعامل و علاقهمندی پژوهشگران شرق و غرب به یکدیگر / مهرداد رایانی مخصوص با عنوان "دلایلِ تعامل و علاقهمندی دوسویهی پژوهشگران شرق و غرب در حوزهی ...
نگاهی به نمایش آنتیگونهی علی نفیسی آنتیگونه زاده ی رنج ، مادر رنج علی نفیسی با کشف این دو گانگی ، تلاش کرده است تا با پیوند رویه ی امروزین جامعه ی ما در قالب روایت افسانه ای عاشقانه و ساختن اسطوره ای امروزین با نشانه هایی ایرانی و ...
نقد نمایش "سیاه خال" خیال خام پلنگی که به ماه نمیرسد اگر تئاتر برایتان تصاویر پویا و جذابیست که هدف از دیدنش ارضای حسی بیننده است، سیاه خال انتخاب خوبی است که به تماشایش بنشینید. اما اگر دنبال یک درام پرتعلیق و پرکشش ...
درباره نمایش «هیدن» - نقد مهمان دیدن یا ندیدن امر پنهان «انسانهایی که حقیقت را کتمان میکنند، نابینا هستند». این جمله بیلبوردی همان ایده تعمیمپذیر و گرانیگاه اصلی دومین بعد معناشناختی نمایش هیدن است. دیدن یا ندیدن: ...
یک یادداشت درباره محسن اردشیر و نمایش سیاه خال بلایی که همزمان بر سر ما، داستان زیبای مینای گرگ چشم کندلوسی ، پلنگ عاشق و تئاتر آمده من منتقد بی رحمی نیستم.معمولا سعی می کنم در گفته و نوشته هایم تا حد ممکن جانب میانه را نگه دارم و خصوصا در این روزگار خراب و پر از سومدیریت تئاتر از آنها که نمایشی بر ...
برای محمودرضا رحیمی و "روزی روزگاری سمنگان" اش دغدغه های مردی که تئاتر را زندگی می کند محمودرضا رحیمی صحنه را به تمامی می شناسد، با ظرفیت های طراحی صحنه و لباس و نور کاملا آشناست، از تاثیر شگفت موسیقی در همراه ساختن مخاطبان با نمایش به خوبی آگاهی دارد، ...
یک یادداشت درباره اجرای نمایش محیط زیست به کارگردانی رسول کاهانی در تماشاخانه ملک خوش آمدید!یک یادداشت درباره اجرای نمایش محیط زیست محیط زیست را حتما ببینید ، ازدیدنش لذت خواهید برد ، به شوخی هایش خواهید خندید و از هوشمندیهای کاهانی لذت خواهید برد، اما به دنبال چیزی بیش از این نباشید.نمایش محیط ...
نقد نمایش «اجاره نشین ها» بی پا و سران دشت خون آشامی «اجاره نشین ها» فریادی است در گلو شکسته، بغضی است گشوده شده و دملی سر باز کرده که جراحت خود را در فضایی واقع گرایانه بر صحنه قی می کند و گاه برای فرو کاستن از تلخی ...
دربارهی نمایش( اینجا با هر باران یک نفر میمیرد ) - نقد مهمان آب و نانی که خون شد محمد سعید آخرتی - نمایش اینجا با هر باران یک نفر میمیرد به نویسندگی و کارگردانی افسانه پور عبدل، حاصل پژوهشهای مینو سلیمی، دانشجوی دکترای رشته مردمشناسی در ...
درباره ی نمایش «من هانس کریستین اندرسون هستم» قصه هایی از سرزمین پریان وحید عمرانی - هانس کریستین اندرسون؛ نویسندۀ نامدار دانمارکی در گفت و گویی درونی با پادشاه نمایشنامه نویسان؛ ویلیام شکسپیر بریتانیایی همراه با یکدیگر برخی از نوشته ...
دربارهی نمایش روزگار سگی سگی، نوشته خسرو کشاورز تراژدی اغراقشده مهسا چگینی (نقد مهمان) - جنگها از ابتدای تاریخ شکلگیری نمایش یکی از مهمترین منابع الهام نویسندگان آثار ادبی بودهاست. ظرفیتی زایا و بالقوه که بنظر میرسد ...
دربارهی نمایش «کشتی نوح» جولان کشتی بان در فقدان نوح امید طاهری - وضعیت درونی با گذر زمان نمود بیرونی می یابد. فساد در ابتدا یک فروپاشی درونی است و رفته رفته به سطح می رسد. یک سیب کرم خورده، ممکن است روی پوستش فقط سوراخ ...
درباره نمایش " کشتی نوح" پسر نوح با بدان ننشست، مجبور شد مجبور!!!! علی جعفری فوتمی - داوود نامور مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو گفت : "علی نمایش کشتی نوح را هم حتما ببین. خیلی خوبه". رفته بودیم نمایش " فرش ایرانی " را در نوفل لوشاتو ببینیم ...
دربارهی نمایش «خانه های اجاره ای» - نقد مهمان ناهملتی بر پشت بام اجاره ای وحید محمدخانی - «خانههای اجارهای» اثر کارگردان خلاق سیرجانی، مازیار رفعتی اساسا کار خوش نقدی است، کارگردان کوشیده است تا در جز جز بنای نمایش با منطق روایی به جا ...
دربارهی نمایش «اسفرود بی دم» اینجا هیچ چیز جدی نیست سمانه توکلی - در تماشای اسفرود بی دم آمادهی درست پیش نرفتن همه چیز باشید! این اجرا با با هدف اعلام بیاعتباری معنا در تمام ابعاد جهان فعلی، زندگی ملالآور انسان ...
دربارهی نمایش «گوشتخوار» اینجا هیچچیز وجود ندارد سمانه توکلی - گوشتخوار همان نمایشی است که اثبات میکند برای عیان سازی هنر تئاتر نیازی به اکسسوار، دکور پرهزینه، یا هرچیز تجملگرایانهی دیگری نیست. اگر متن خوب، ...
دربارهی نمایش «راهنمای جامع هیولا شدن» تلاش برای شناخت هیولای درون سمانه توکلی - راهنمای جامع هیولا شدن، نمایشی اکسپرسیونیستی که بر پایهی لغزان متن استوار است و به دیوار بلند کارگردانی تکیه داده تا بتواند تمام قد جلوی مخاطب ...
دربارهی نمایش «تنهایی و تنهایی وطنهایی» موفق در گیشه، ناکام در اجرا سمانه توکلی - ما با متنی اقتباس شده از نمایشنامهی پیکر زن همچون میدان نبرد در بوسنی، نوشتهی ویسنی یک روبرو هستیم. اما آیا این متن توانسته با حفظ استقلال جهان تازه ...
دربارهی نمایش «اتاق» - نقد مهمان درک مفهوم فضا دربارهی نمایش «اتاق» به کارگردانی: ماهور تهرانی حالا که میخواهم دربارهی اجرای «ماهور تهرانی» از نمایشنامهی «اتاق» نوشتهی ...
دربارهی نمایش «هیدن» - نقد مهمان «صعود یک تیم تا قله موفقیت» نمایشنامه پرکشش هیدن، بازی روان بازیگران، طراحیصحنه کاربردی و پیشبرنده، و هماهنگی کامل نور و موسیقی در بیحرکت نشستن تماشاگران برروی صندلیها و موفقیت این ...
دربارهی نمایش «انسان اسب،پنجاه پنجاه» - نقد مهمان «پَرشی درست از موانع» نمایش انسان اسب/پنجاه پنجا نه فقط برای تلاش جمعی بازیگران، نه تنها برای فرم اجرا، تابلوهای به یادماندنی، طراحی صحنه تفکربرانگیز و.. بلکه به سبب احترامی که ...
دربارهی نمایش «انسان/اسب، پنجاه/ پنجاه» درنهایت با اشک میخندیم! این نمایش نمونهی موفقی از یک اجرای فیزیکال مدرن است که به سبب ایدههای اجرایی نو و خلاقانه، متن چندلایه و مفهومی و ارجاعات فرامتنی به رویدادهای واقعی، توانسته ...
دربارهی مایش «دو نمایش با یک بلیط» خواستگاری و خرس، دو نمایش با یک بلیط ن به کارگردانی رضا آزاد دریایی نسیبه جمشیدی شاهرودی خواستگاری و خرس، دو نمایش با یک بلیط این روزها در رکود اجرای گروههای نمایشی باسابقه و دوری ...
دربارهی نمایش «هملتناک» هملت ایرانی «هملت ایرانی» نقد نمایش «هملتناک» نویسنده و کارگردان: رادنوش مقدم. بازیگران: دریا نصری، مهدیه قائدی، نازنین زهرا خزایی، المیرا سمیع، افروز بهزادی، ...
دربارهی نمایش دیازپامِ تئاتر نمایش "تنهایی وتن هایی و طن هایی " درحقیقت بازخوانی عامه پسندی؛ از نمایشنامه "پیکر زن ؛همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی " اثر ویسنی یک است .این نمایش می کوشد؛ تا با رویکردِ ...
دربارهی نمایش «پدر» راهروهای فراموش شده یکبار دیگر سینمایی پدر، ساختهی فلوریان زلر را میبینم. نماهای بسته، دیوارها، تنگ و تاریک کردن فضا و افزودن بر پیچیدگی فهم جهانی که از دید کارکتر محوری باید برای ...
دربارهی نمایش «عروسی خون» هیاهوی بسیار برای هیچ لورکا همینطوری و خواندنش هم لذتبخش است. همهی شعرها و نمایشنامههایش. مخصوصا یرما و عروسی خون که آمیزهای از عشق و سنت و غریزه را میتوان در آنها خواند از درک ...
دربارهنمایش «انسان/ اسب» کابوسهای در یکدیگر انسان/اسب را در تئاتر شهرزاد حتما ببینید. مخصوصا به دانشجوها و آنها که اجراهای خلاق و طراحی در فضای اجرایی را دوست دارند دیدن این تئاتر را توصیه میکنم. انسان/اسب یک ...
دربارهی نمایش «کرمهای خاکی» - نقد مهمان لولیدن در دیالوگ ها به روایت کرم های خاکی دقیقاً نمیدانم چه اسمی باید برای یک دسته از تئاتر ها گذاشت ، به گمانم« تئاتر های بوتیکی» اصطلاح مناسبی باشد. شما ویترین کار را فقط می بینید چون فروشنده جنس اصلی را ...
دربارهی نمایش هیدن (نقد مهمان) شما دعوتید به دیدن نادیدنیها! سمانه توکلی - هیدن از مخاطبش درخواست فهم دارد. اما نه فقط درک فضای فکری اجرا، که طلب میکند پیچیدگی درونی کارکترها را هم کنکاش کرد. و حتی برای نمایش بصری اشیاء هم ...
دربارهی نمایش «چتری برای اسلاف» - نقد مهمان مانیفست مبهمی دربارهی صلح دربارهی نمایش «چتری برای اسلاف» مانیفست مبهمی دربارهی صلح نویسنده و کارگردان: وحید دهشکار (اجرا شده در پلاتو پویا بندعباس ) نسیبه جمشیدی شاهرودی ...
دربارهی نمایش «رویای مردان مضحک» زیر تیغ گیوتین گروتفسکی! «رویای آدم مضحک» داستان مردی است که قصد خودکشی دارد اما در پی یک برخورد کوتاه با دختربچه ناشناسی در خیابان از تصمیم خود منصرف شده و به آغوش زندگی باز می گردد.
دربارهی نمایش «بک تو بلک» رو به تاریکی بی پایان زندانی که خودمان ساخته ایم دربارهی نمایش «بک تو بلک» رو به تاریکی بی پایان زندانی که خودمان ساخته ایم مریم جعفری حصارلو - «بک توبلک» نمایشی به نویسندگی،طراحی وکارگردانی سجاد ...
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» دغدغه های فلسفی در یک صحنه خالی سید جواد روشن- نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری روایت شخصی سَرخورده است که برای متحول کردن زندگی خود، از طریق یک آگهی به موسسهای ...
دربارهی نمایش «بکتوبلک» دروغ بزرگ دربارهی نمایش «بکتوبلک» دروغ بزرگ مهدی نصیری - یکزمانی در همین تالار اصلی تئاترشهر بهرام بیضایی و سمندریان و دکتر رفیعی و... اجرا داشتهاند. ...
دربارهی نمایش «فریز مکبث فریز» تئاتر تریبونی برای سخنرانی دربارهی نمایش «فریز مکبث فریز» نمایشنامه نویس: شهرام احمدزاده دراماتورژ و کارگردان : آرش دادگر ...
دربارهی نمایش «آوینیون» مطالعهای برای تولید متن دربارهی نمایش «آوینیون» مطالعای برای تولید متن مهدی نصیری تئاتر «آوینیون» حسن معینی که در تالار سایه اجرا میشود یک پروژع تولیدی ...
دربارهی نمایش امیر به نویسندگی و کارگردانی فرانک کریمی در مسیر کامل شدن جادوی اجرا امشب تئاتر "امیر" رو تو پردیس تئاتر مستقل مشهد دیدم. دوستش داشتم. بخشی از این دوست داشتن بهخاطر سلیقهی من و علاقهم به واقعیتسازی فرار از واقعیته ...
دربارهی نمایش «نویسنده مرده است» (نقد مهمان) نویسنده، مرده یا زنده؟ نویسنده، مرده یا زنده؟ دربارهی نمایش «نویسنده مرده است» «نویسنده مرده است» نام اجرایی که این شبها در تماشاخانهی ایرانشهر روی صحنه ...
دربارهی نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» - نقد مهمان کمالخواهی و زیستن در اجتماع دربارهی نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نویسنده و کارگردان: مجید شکری کمالخواهی و زیستن در اجتماع سعید محبی - نمایش «کسی برای یک ...
دربارهی نمایش «هیدن» چیزهای که نمیبینیم ولی میشوند دربارهی نمایش «هیدن» چیزهایی که نمیبینیم و میشوند مهدی نصیری تئاتر هیدن را ببینید. شش ماه تئاتر نبینید، ولی این اجرا را از دست ندهید. همهی ...
دربارهی نمایش «دردنوشان» از دل برآید و بر دل نشیند دربارهی نمایش «دردنوشان»، نوشته و کار عمار تفتی از دل برآید و بر دل نشیند رضا آشفته - نمایش دردنوشان نوشته و کار عمار تفتی بر پایه خاطرات واقعی است و ...
دربارهی نمایش «جریان» آب در هاون کوبیدن دربارهی نمایش «جریان» ، نوشته و کار علیرضا معروفی آب در هاون کوبیدن رضا آشفته - نمایش جریان در تالار اصلی تئاتر شهر بسیار سخت برانگیز است، از این ...
نگاهی به نمایش «اتول سورون- طهران الف» حرمسرایی که گاراژ می شود سید جواد روشن- نمایش «اتول سورون- طهران الف» نوشته باقر سروش و به کارگردانی شهروز دل افکار روایت گر شاه قاجار است که قرار است برای اولین بار در زمان او اتومبیل وارد ...
دربارهی نمایش «آخرین سهشنبهی سال» این قصه را باور کنید نمایش «آخرین سهشنبه سال» را بیشتر از همه، بهخاطر کیفیت درام آن دوست دارم. برخلاف بسیاری از تئاترها بهجای دیالوگ که نوشتناش سختتر است، تن به ...
دربارهی نمایش «چخفته» فرآیند سطحی کردن دربارهی نمایش «چخفته» فرآیند سطحی کردن سعید محبی - «چخفته» تلاش میکند تا روایتی را با کمک شخصیتهای داستانها و نمایشنامههای آنتوان ...
دربارهی نمایش «حرفهای» شعار دادن و رها کردن قصه دربارهی نمایش «حرفهای» نویسنده و کارگردان: وحید منتظری سعید محبی - «حرفهای» دربارهی تقابل سیاستمداران و عملکرد آنان نسبت به مردم در سطح ...
دربارهی نمایش «هیدن» خواب را میرباید برای شبی... نقدی بر نمایش هیدن کار کورش شاهونه خواب را میرباید برای شبی... رضا آشفته - هیدن به نویسندگی ریحانه رضی و گورش شاهونه نوعی نمایش نئو مدرن است که در اتکای با ...
دربارهی نمایش «۶۵۷» دربارهی نمایش «۶۵۷»، کار شهرام گیل آبادی سقوط جبران ناپذیر متن رضا آشفته - نمایش ۶۵۷ نسبت برابری بین متن و اجرا برقرار نمی کند و در اجرا نسبت به متن از ...
نگاهی به نمایش «ساپو» تنها در یک آسایگاه روانی سید جواد روشن- نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی روایت گر نویسنده ای است که در یک آسایشگاه روانی بستری شده و نمی تواند از شخصیت های کتاب هاش فاصله بگیرد و به مرور ...
دربارهی نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» احضار تاریخ برای سوگواری نمایش کابوس های آنکه نمی میرد، نوشته امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح در تالار مولوی در نگاه اول روایتی است از زندگی علی اکبر دهخدا اما در واقع این اثر سوگواره ...
دربارهی نمایش «زوج ناجور» - نقد مهمان کلیشههای بازیگری بلای جان تئاتر بهگمانم نیل سایمون بیشتر از هر جای دیگر دنیا در ایران محبوبیت دارد. بد هم نیست. نمایشنامههایش قالبا یک الگوی مشخص دارند؛ بر روابط بین آدمها و ...
دربارهی نمایش «اینجا پنجرهای باز مانده است» سخنرانی؛ خاطرهگویی یا تئاتر تئاتر «اینجا پنجرهای باز مانده است» همه چیز تویش پیدا میشود؛ از مولوی و عطار و همایش شهر و ادبیات گرفته تا توپ و قوطی کرم مرطوب کننده و پنجره و سلفون و تیر ...
دربارهی نمایش «باغ آلبالو» بر باد رفته «باغ آلبالو» یکی از مهمترین نمایشنامههای آنتوان چخوف است. هنوز هم در روسیه اجراهای بسیاری از این نمایشنامه روی صحنه میرود و هنوز هم ...
درباره نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» این فرهنگ لغات کلید آگاهی جامعه است این فرهنگ لغات کلید آگاهی جامعه است!» نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» از آن نمایشهایی است که دوستش دارم. پیش از هر چیز نمایشنامهاش را. هرچند تا ...
دربارهی نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» (نقد مهمان) طعم خوش ایستاده مردن طعم خوش ایستاده مردن «کابوسهای آنکه نمیمیرد» اجرای قابل قبولی دارد. سبک اجرایی همخوان با خط داستان، طراحیصحنه و دکور متناسب با فضا، انتخاب درست ...
دربارهی نمایش «سکوت آوازخوان» آوازخوان بی صدا یک سال پس از آنکه نمایشنامۀ «آتش سوزیها» با ترجمۀ درخشان دکتر محمدرضا خاکی در سال ۱۳۹۵ در ایران به چاپ رسید و توسط نشر «روزبهان» زینت آرای محافل تئاتری ها ...
دربارهی نمایش «کافه کات» رمز کامیابی دربارهی نمایش «کافه کات» نوشته و کار حسین کیانی رمز کامیابی رضا آشفته - اگر بنابر نقد و نظرهای مختلف که سال گذشته نمایش پروین کار حسین کیانی را ...
دربارهی نمایش «کافه کات» کابوسهای به همریخته کافه کات نمایشیست که دوستش دارم. نه همهاش را؛ نه بهخصوص، وررفتن بیش از اندازهاش با ماجرا و باگهایی که در باورپذیری منطق دارد را. طراحی قصهاش ...
دربارهی نمایش «گربه نره و روباه مکار» سیرک پینوکیو نام این اثر، نامی آشنا و پرتکرار برای گروه های سنی گوناگون در کشور ما به شمار می رود. نام یکی از انیمیشن های معروف که در دهۀ شصت و پس از آن از تلویزیون در برنامه های ...
دربارهی نمایش «مردان خشمگین» روی یک خط مستقیم «مردان خشمگین» وضعیت بینظیری درباره قضاوت کردن را در معرض چالش میگذارد. قضاوتهای ما درباره آدمها چقدر درست است؟ تا چه اندازه ممکن است در ...