در حال بارگذاری ...
گزارشی از نشست نقد و بررسی نمایش "قصه ظهر جمعه"

"قصه ظهر جمعه" در کاشان نقد شد

جلسه نقد و بررسی نمایش " قصه ظهر جمعه" روز دوشنبه مورخ ۲۶ تیرماه سال جاری با حضور امید طاهری ، توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در شهر کاشان برگزار شد.


جلسه نقد و بررسی نمایش " قصه ظهر جمعه" روز دوشنبه مورخ 26 تیرماه سال جاری با حضور امید طاهری ، توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در شهر کاشان برگزار شد.
امید طاهری از اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و منتقد مدعو این جلسه با اشاره به اهمیت جایگاه نقد و تلاش کانون برای احیای این امر ضروری در تئاتر امروز ایران گفت : " باید ابتدا بپرسیم که منتقد باید در چه موردی حرف بزند؟ آیا بیان مسائل فنی و تکنیکی اثر، وظیفه منتقد است؟ آیا توقع داریم منتقد در جایگاه معلم تئاتر قرار بگیرد؟
توقف در بحث های تکنیکی منتقد را از ساحت نقد دور می کند. طبیعی است که اگر نقد در ساحت تئوریک خود قرار نگیرد گفتگوی درستی پیرامون آثار تولیدی ما شکل نمی گیرد و نتیجه این می شود که کارهای ارزشمند می آیند، اجرا می شوند و در شب پایانی تمام می شوند و جریانی را شکل نمی دهند. "
در بخش دیگری از این نشست طاهری افزود: نمایش قصه ظهر جمعه با رویکردی رئالیستی منظر خود را خانواده ای قرار می دهد که در فقدان پدر دچار فروپاشی می شود. اگر چه کنش اصلی نمایشنامه کمی دیر آغاز می شود اما طبقه ای که قصه نمایش در دل آن شکل می گیرد، کاراکترها و روابط بین آنها در نظام کلی نمایشنامه تابع معانی اجتماعی، سیاسی و انسانی متعددی است که می توان با استفاده از داده های نشانه ای اثر، آنها را رمزگشایی کرد.
طاهری در ادامه گفت : " جریان تئاتر رئالیستی در ابتدا جریانی انقلابی، با تکیه بر طبقه کارگر و دارای روحیه آنارشی گری بود. اما جریان تئاتر رئالیستی در دو دهه اخیر و در کشور ما ویژگیهای دیگری داشته و دارد که به دو دلیل هرگز شکل یک تئوری یا نظریه به خود نگرفت. اول اینکه شاید خود این جریان بستر مناسبی برای این امر ایجاد نکرد و دوم فقدان دیالوگ و گفتگوی منتقدانه پیرامون این جریان.
از همین روست که برخی منتقدان ما جریان تئاتر رئالیستی در سالهای اخیر تئاتر ما را متاثر از تلویزیون می دانند و معتقدند این جریان بار معنایی در خور بحثی ایجاد نکرده است و از دیگر سو در برخی آثار جنبه های تئاریکال اثر فدای افراط در عینی سازی روی صحنه تئاتر شده است.  هر چند در قصه ظهر جمعه چه در متن و چه اجرا تلاش فراوانی شده تا هجوم جزییات در راستای اتمسفر کلی اثر قرار بگیرد.اشیاء فراوان در صحنه و اندام بی حرکت پدر و زندگی نباتی او، شیء وارگی که در نمایش موج می زند و شیء انگاری زن در نمایش قصه ظهر جمعه داده هایی است که  رویکرد اجتماعی اثر را شکل می دهد.
در بخش دیگری از این نشست که با حضور گروه اجرایی و مخاطبان پرشمار نمایش برگزار شد منتقد جلسه با اشاره به اجرای درست مهدی سدهی از نمایشنامه محمد مساوات افزود: " اساسا اجرای آثار رئالیستی ماهیتی سهل و ممتنع دارد. این مساله را هم باید در نظر گرفت که سایه بازیهای خوب فیلم ابد و یک روز روی این کار سنگینی می کند. فیلمی که به نظر من پنجاه درصد از موفقیت خود را مدیون نمایشنامه محمد مساوات است و در برخوردی کاملا غیراخلاقی هرگز نامی از مساوات و نمایشنامه او در آن فیلم برده نمی شود. اینجا اما بازیگران به دلیل شباهت بالایی که با کاراکترهای ابد و یک روز دارند مدام نگران شباهت بازیهایشان هستند و این نگرانی دیده می شود.
طاهری در پایان اظهار داشت: اما در مجموع اجرای شما از این نمایشنامه، اجرایی دقیق، با ریتمی درست و توجه به جزییاتی است که قصه ظهر جمعه به شدت نیازمندشان است.




نظرات کاربران