در حال بارگذاری ...
چند جمله درباره نمایش «بک تو بلک» با نویسندگی،کارگردانی و بازی سجاد افشاریان در تئاتر شهرزاد

سانتی مانتالیسم بی خطر

علی جعفری فوتمی

 سجاد افشاریان  هنرمندی کاربلد و  کاریزماتیک و جذاب و حرفه ایست که از همه ابزارهای ممکن برای ارتقا دو چیز استفاده می کند: پرسونال برندینگ و مارکتینگ. فعلا اوج این هردو را در همین نمایش بک تو بلک می بینید.طبیعی است که اقبال هر اثر هنری به هنرمند وابستگی تام دارد اما به راحتی قابل پیش بینی است که نمایشنامه بک تو بلک سجاد اگر توسط هر کس دیگری روی صحنه می رفت نصف این میزان اقبال و توجه مخاطبان را به خودش جلب نمی کرد. این هنر سجاد افشاریان است و من برای این ذکاوت و هنر افشاریان احترام بسیار قایلم.
 در روح و روان هر آدمی  دکمه هایی است که فشار دادنشان احساسات آدم را برانگیخته می کند و ای بسا اشک  هم از چشم  روان. وضعیت  نابسامان سیاسی،اجتماعی و اقتصادی این روزهای کشور این دکمه ها را در روان جمعی ایرانیان حساس تر و پر تاثیر کرده است.سجاد افشاریان در بک تو بلک دایم این دکمه ها را فشار می دهد ،بی آنکه حرف مخاطره آمیزی بزند.کلمات زندان و انفرادی و شکنجه و تنهایی و بی عدالتی  خود به خود چشمها را تر می کند و سجاد افشاریان با همین ها احساسات مخاطبانش را درگیر می کند.هر تماشاگری در داستان زندانی عاشق پیشه می تواند خودش را ببیند و همین برگ برنده افشاریان است.افشاریان با زیرکی  جوری داستان را به پیش می برد که این موضوع احساسات برانگیز و ملتهب همانقدر که قابل تفسیر و تعمیم است مبهم  هم باشد.زندانی نمایش سیاسی است؟ نیست؟ مهم نیست،شما هرجور که دلتان بخواهد می توانید تصور کنید.
 طراحی فضا و صحنه،چهارپایه ای که همچون صلیب در تمام نمایش بر دوش زندانی است و زندانی که به نظر می رسد بر اثر شکنجه احتمالا مصدوم شده است بخش مهمی از همان استراتژی فشردن دکمه است .
 نگران نباشید ،نمایش آنقدر آهسته می آید و می رود که هیچ گربه ای شاخش نخواهد زد.شما صرفا احساساتی خواهید شد و تمام.




نظرات کاربران