گشتی در لاله زار وحید عمرانی- بوی دود اگزوز ماشین ها توی دماغم می زد. گاهی نفسم را نگه می داشتم که کمتر دود بخورم و زمانی که طاقتم تمام می شد دوباره هوا را فرو می بردم. همین طور در سرازیر ...
درباره یادداشت منتشر شده در خبرگزاری تسنیم با عنوان نگاهی به «خشم و هیاهو» مهدی نصیری-چند روز پیش و در تاریخ شانزدهم بهمن ۱۳۹۶ یادداشتی با عنوان «نگاهی به «خشم و هیاهو»؛ رایانی مخصوص و دوراهی دیروز و فردا» به قلم دوست و همکارم «احسان زیور ...
نگاهی به جریان های تئاتری ایران در جشنواره سی و ششم فجر چیرگی فرم گرایان رضا آشفته- در یک نگاه اولیه و اجمالی و در بین نام اشخاص مهمتر حاضر در فهرست نام آوران تئاتر امروز ایران در جشنواره سی و ششم فجر در می یابیم که آنهایی که در گروه ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد امروز در همه جای ایران تجلی گسترده هنر نمایش را میتوان دید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: هنر تئاتر از معدود هنرهایی است که انسان با انسان سخن میگوید نه با خود.
نقد نمایش «ستاره شناس» نوشته «دیدیه ون کولارت» به کارگردانی «مسعود صالحی» در جستجوی معنا برای زندگی سعید محبی_ «ستاره شناس» نمایش ساده و بی ادعایی است. چه در اجرا و چه در ساختار متن و چه در معنا برخوردی ساده و انسانی با موضوع دارد. نمایش درباره زندگی است. از مهمترین ...
نقد نمایش "خرس و خواستگاری" به کارگردانی حسن معجونی بهره گیری از ظرفیت لهجههای بومی در اجرای خرس و خواستگاری حمیدرضا قنبری- نمایش «خرس و خواستگاری» به کارگردانی حسن معجونی شب گذشته در سالن استاد ناظرزاده به روی صحنه رفت.معجونی که برای تدریس و کار تئاتر، مدتی است در شهر رشت ...
نقد نمایش «صد سال تنهایی» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی آغازی برای ورود رئالیسم جادویی به تئاتر ایران شهرام خرازی ها-رئالیسم جادویی به عنوان شاخه ای از مکتب رئالیسم از قابلیت های نمایشی فراوانی برای صحنه تئاتر برخوردار است .نویسندگان و نمایشنامه نویسان ...
نقد نمایش «هفت روز از تیر شصت» نویسنده: کامران شهلایی، کارگردان:کامران شهلایی، محمد لارتی وقایع نگاری یک رویداد مهدی نصیری- بمب گذاری هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران واقعه ای دردناک در اوایل انقلاب بود که منجر به کشته شدن هفتاد و دو نفر از اعضای این حزب شد و به ...
نقد نمایش «زری سلطان» نوشته کرامت یزدانی و کار گردانی جعفر دل دل از یزد رسوایی عشق یا نگاه شعورمند به هستی رضا آشفته- نمایش «زری سلطان» کاری از استان یزد شب گذشته در تالار حافظ بروی صحنه رفت. «زری سلطان» تعریف تازه ای از عشق هست و البته این همان نوعه زاویه دید متفاوتی است که ...
نقد نمایش «همان باش که نیستی» به کارگردانی سامان ارسطو اسارت در قفس جنسیت شهرام خرازی ها- شهرام خرازی ها- پرفورمنس از ابتدای شکل گیری اش تا کنون همواره به عنوان محملی برای طرح پیام های اعتراضی و حق طلبی مورد توجه اقلیت ها در اقصی نقاط جهان ...
نقد نمایش «دوستت دارم ترکیه» نوشته جرن ارجان و کارگردانی یلدا بسکین آنها ترکیه را دوست دارند ولی از اردوغان می ترسند! آزاده فخری- آیا بشر آنچه را که از آن می ترسد می تواند دوست داشته باشد؟ بعد از کودتای نافرجام در ترکیه تقریبا هفته ای نیست که در اخبار سیاسی، اخبار مربوط به بازداشت ...
جشنواره تئاتر فجر و مناسبات ایرانی سعید محبی_سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که کمتر از یک سال پیش و چراغ خاموش کارش را فرهاد مهندس پور آغاز کرده بود این روزها در حال برگزاری است و عمر آن به نیمه ...
نقد نمایش « پیانیستولوژی» به کارگردانی محمد نیازی از مشهد ریتم اضمحلال قرون وسطی در پیانیستولوژی مریم جعفری- نمایش موزیکال «پیانیستولوژی» نوشته سهندخیرآبادی و کارگردانی محمد نیازی شب گذشته در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن اصلی مجموعه تئاتر ...
نقد نمایش«آناکارنینا» ، نویسنده و کارگردان: آرش عباسی بیانیه ای برای انتقام مهدی نصیری-داستان نمایش «آرش عباسی» بخشی از قصه و نام رمان تولستوی را در خود دارد و آدمهایی خاص از فرهنگ و جامعه ای مشخص را روایت می کند، اما غیر ممکن است که نتوانی ...
نقد نمایش «زیرزمین» به کارگردانی بیژن مرادی از کرمانشاه حسرت های خاموش ِ زیرزمینی ها رسول نظرزاده- نمایش «زیرزمین» در هشتمین روز جشنواره در تالار مولوی به روی صحنه رفت. در این نمایش «ماندگار» و« صفورا» تنها برادر وخواهر باقیمانده از یک خانواده ی ...
نقد نمایش «شنا در آتش» نوشته و کار رضا صابری روانشناسی و تئاتر «رضا صابری» از هنرمندان سرشناس تئاتر شهرستان است که در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد آثار قابل اعتنایی را در حوزه تئاتر اجتماعی نوشته و روی صحنه برده است. او از جمله ...
نقد نمایش «شرتولوژی» به نویسندگی و کارگردانی ژروم بل از فرانسه "شرتولوژی" نمایش شعارهای تیشرتی! حمیدرضا قنبری- نمایش "شرتولوژی" به نویسندگی و کارگردانی ژروم بل از کشور فرانسه که شب گذشته در هفتمین روز از سی و ششمین جشنوارهی بینالملل تئاتر فجر در تالار سایه ...
نقد نمایش "شلتر" نوشته ساناز بیان و کارگردانی امین میری بیپناهی در شلتر آزاده فخری- در هفتمین روز از سی و ششمسن جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش"شلتر" در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. در این نمایش دوازده زن نابازیگر ...
نقد نمایش «29 مهر 96» نوشته دیانا فتحی به کارگردانی میلاد نیک آبادی ریشخند مرگ سعید محبی-ماجرای هولناکی که بیست و نهم مهر ماه در اصفهان رخ داده بود را نمی دانستم. برای اولین با دیدن این نمایش بود که موضوع را با برخی جزییات آن فهمیدم. مدتی است که ...
مهدی شفیعی در دیدار مدیران تئاتر کشورهای اسلامی : جشنواره تئاتر فجر تنها متعلق به ایران نیست سهشنبه ۳ بهمن و در ششمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی؛ میزبان مدیران تئاتر و میهمانانی از کشورهای ...
نقد نمایش «آبیترین آسمانی زمین» نوشته و کار «محمد قاسمی» ناخواسته در جنگ نمایش «آبی ترین آسمانی زمین» شامل سه تک گویی است که توسط دو زن و یک مرد واگویه می شود. واگویه ای تلخ و دردناک درباره آسیب ها و تاثیرات مخربی که جنگ بر روح و روان انسان ...
نقد نمایش «آبی مایل به صورتی» نویسنده و کارگردان: ساناز بیان در هاویه کیست که تو را می خواند؟ رسول نظرزاده-پس از چند فیلم مستند و داستانی ایرانی( ازجمله فیلم « آینه های روبرو» نگار آذربایجانی) درپرداختن به موضوع « ترنس ها و دگرباشان جنسی»، حالا در تاتر هم شاهد ...
نقد نمایش «قند خون» نوشته و کار لیلی عاج شیرینی قند و تلخی روزگار سید جواد روشن- نمایش «قند خون» نوشته و کار لیلی عاج در ششمین روز از سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفت. لیلی عاج در ...
نقد نمایش "آواز ماهی ها در مرداب" نوشته و کار فضل ا.. عمرانی از بندر دیر نگاهی به یرما، از اسپانیا تا بوشهر رضا آشفته- نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» اقتباسی است از نمایشنامه های یرما اثر فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نویسنده مشهور اسپانیایی و نمایشنامه رقص مادیانها اثر محمد ...
نقد نمایش «پکیج» به کارگردانی شوساکو تاکتوچی از کشور آلمان فرار از آرامش! شهرام خرازی ها-درونمایه نمایش متوسط و کم بنیه «پکیج» به کارگردانی شوساکو تاکتوچی،کارگردان ژاپنی مقیم آلمان،اجتماعی - سیاسی است.نمایش به وضوح فاقد داستان مشخص و ...
نقد نمایش «U+263f» به نویسندگی و کارگردانی پریسا میرعلی و دراماتورژی همایون حجازی ایدۀ بینظیری که خراب شده است. رفیق نصرتی-جشنوارۀ تئاتر دانشگاهی در سالهای اخیر آثاری به خود دیده است و امکان دیده شدنشان را در فضای عمومی تئاتر کشور فراهم کرده است که برخی از آنها به تنهایی موجب ...
نقد نمایش "کارخانگی" نوشته عرفان غفوری و کارگردانی نرگس بهروزیان ملال در کارخانگی سید جواد روشن- نمایش "کارخانگی" که در چهارمین روز از سی و شمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار مولوی به روی صحنه رفت از جمله کارهای برگزیده جشنواره تئاتر ...
نقد نمایش «بلا فیگورا» نوشته یاسمینا رضا به کارگردانی سروش طاهری فرمول ثابت یاسمینا رضا و جذب مخاطب آزاده فخری- چرا «یاسمینا رضا» در ایران اینقدر طرفدار پیدا کرده است. فرمول تقریبا ثابت رضا در نمایشنامه نویسی در جذب مخاطبان ایرانی خیلی خوب عمل کرده و کارگردانان ...
نقد نمایش «اتاق ورونیکا» توشته آیرا لوین به کارگردانی حسین اکبرپور از مشهد پیچ و تاب ناخودآگاه یا عقده مندی منجر به جنایت رضا آشفته- مبنای نمایش «اتاق ورونیکا» می تواند هم روان شناسی فردی و هم روان شناسی اجتماعی باشد. آنچه به نویسندگی «آیرا لوین» خلق شده بسیار پیچیده و ژرف می نماید و این ...
نقد نمایش «مانوس» نوشته ی لیلا حکمت نیا و کیوان سرشته و به کارگردانی نازنین سهامی زاده روایتی مستند از وضعیت پناهجویان گرفتار در مانوس سید جواد روشن- نمایش "مانوس" به کارگردانی نازنین سهامی زاده که بهمن ماه سال گذشته در تالار قشقایی اجرای عمومی داشت و همین اینک در سومین روز از سی و ششمین جشنواره تئاتر ...
نقد نمایش «تنهایی پر هیاهو» به کارگردانی افشین غفاریان از فرانسه انتخابی جسورانه در متن؛ تلاشی ناموفق در اجرا فرشته حبیبی_نمایش "تنهایی پر هیاهو " به کارگردانی افشین غفاریان از کشور فرانسه در دومین روز جشنواره در تالار استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفت. این نمایش ...
نقد نمایش «گتو» نوشته سپیده علیزاده و کارگردانی سعید بهنام یک تمرین- اجرا رضا آشفته- «گتو» درباره مهاجرت است و همه می دانیم که مهاجرت اغلب از سر اجبار و ناچاری است و اگر مهاجرت وجوه غیر قانونی و یا شکل پناهندگی پیدا کند، آنگاه مسیر مهاجرت و ...
نقد نمایش «رولور» نوشته و کار پوریا کاکاوند از رنجی که میبریم مهدی یاورمنش- «رولور» به نویسندگی و کارگردانی پوریا کاکاوند و بازی فربد فرهنگ و علی باقری که عصر جمعه در دومین روز جشنواره تئاتر فجر در تالار قشقایی روی صحنه رفت، ...
نقد نمایش «کوررنگی» نوشته و کار سیاوش پاکراه لبخندی و دیگر هیچ رضا آشفته - نمایش "کورنگی" نوشته و کار سیاوش پاکراه در اولین روز از سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. این نمایش ...
نقد نمایش «نفر دوم» نوشته و کار: مهین صدری تضاد های خانه ای از آن ِ خود رسول نظر زاده- نمایش "نفر دوم" نوشته و کار مهین صدری پنجشنبه ۲۸ دی ماه در اولین روز از سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن استاد ناظرزاده مجموعه ایرانشهر به ...
نقد نمایش «آنسوی آینه» نوشته «فلوریان زلر» به کارگردانی «علی سرابی» طوری که رفتار می کنیم مهدی نصیری-«علی سرابی» پیش از این «برنارد مرده است» و «خدای کشتار» را کارگردانی کرده بود. «خدای کشتار» که همین سال گذشته در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفت، مورد توجه و ...
در آستانه آغاز سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر داوران بخش های مختلف جشنواره تئاتر فجر اعلام شد داوران سیوششمین جشنواره بینالمللی جشنواره تئاتر فجر در بخشهای سهگانه مسابقه تئاتر صحنهای معرفی شدند.
پیام معاون امور هنری به سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر: تئاتر، میتواند مجالِ مغتنمِ دیگر دوستی و دیگراندیشی باشد سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی که برای جشنواره تئاتر فجر منتشر کرد سی و ششمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر را جشن گفتگوی ...
مقدمه صمد چینی فروشان بر کتاب چشم کارگردان اثر جان آهارت مقدمه ای بر کتاب چشم کارگردان صمد چینی فروشان- تردید ندارم که خوانندگان این کتاب ، با خواندن مقدمهی جان آهارت، متوجه وجود نوعی همخوانی و مشابهت میان دغدغه های نویسنده با دغدغه ها و دل نگرانی ...
یادداشت رحمت امینی به مناسبت درگذشت محمد کوثر از شمار دو چشم؛ یکتن کم؛ وز شمار خرد هزاران بیش در متن این یادداشت آمده: دکتر محمد کوثر استاد سالیان دور دانشکده هنرهای زیبا و هنرمند و کارگردان تئاتر دور از هیاهو و در خلوت، جان به جانآفرین تسلیم کرد.
نگاهی به نمایش «دایرۀ گچی قفقازی» به کارگردانی محمودرضا رحیمی اجرایی صادقانه از اثری بزرگ وحید عمرانی- «دایرۀ گچی قفقازی» نوشتۀ برتولت برشت که این روزها به خوانشگری و کارگردانی محمودرضا رحیمی در سالن سایه تئاتر شهر بر صحنه است، اجرایی است حاصل از ترجمۀ ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه بازدید از رزیدنسیهای جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: امسال آثار بخش خارج از صحنه در جشنواره سرشار از ایدههای بدیع و جذاب است مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی ایران در حاشیه بازدید از رزیدنسیهای سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در مجموعه تئاترشهر و عمارت روبرو، درباره اهمیت ...
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى به سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تئاتر؛ بزرگترین تجلی گفتوگوست امسال، سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، جشن گفتوگوی تئاتر ایران است. گفتوگویی که مقوم بنیان این هنر است حالا قرار است در تمام سطوحش جاری شود و ...
نقد نمایش «خشم و هیاهو» به نویسندگی و کارگردانی «مهرداد رایانی مخصوص» جامعه ای که شهروندانش را به قتل می رساند مهدی نصیری- سه زندانی که هر سه آنها ظاهرا ناخواسته و تحت فشارهای رفتاری مرتکب قتل شده اند، شب پیش از اعدام در سلولهای انفرادی چسبیده به هم برش های مهم زندگی شان را ...
تئاتر مقاومت چه نقشی در جامعهی ما ایفا کردهچرا و چگونه باید از آن حمایت شود؟ صمد چینی فروشان- هیچ هنری به اندازهی تئاتر قادر نیست حس وحدت و انسجام ملی، وظیفه شناسی متقابل سیاسی – اجتماعی، پیوستگی و وابستگی سرزمینی، غرور و فخرفرهنگی را در ...
نگاهی به هشتمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران آیا مقصر خانهی تئاتر است یا پراکندگی و تفرقه جامعهی تئاتری و یا...؟ (۱) صمد چینی فروشان -آنچه می خوانید، بخش اول از مجموعه گفتارهایی است که نگارنده با بهره گیری از مشاورت ها و کمک های فکری برخی از اساتید جهان آشنای تئاتر و منتقدان صاحب ...
جلسه نقد و بررسی نمایش «آندورای تئاتر اشتباهات» نوشته ماکس فریش و به کارگردانی میثم عبدی چینی فروشان:«آندورای تئاتر اشتباهات» نمایشی متعهد و دغدغه مند است . در شرایطی که تئاتر امروز دارد، انتخاب متنی خوب، متنی که بتواند به ما آگاهی بدهد، روشنگر تاریخ باشد، گذشته را به حال وصل کند، ما را تحت تاثیر قرار بدهد و خودمان را به ...
تماشاگر، تضمین اقتصاد تئاتر و تناسب با تولید و اجرا مهدی نصیری- تئاتر تولید می شود تا به اجرا دراید و به اجرا در می آید تا تماشاگرانی آن را ببینند. اجرای یک تئاتر زمانی محقق می شود که در یک سو اجراگران و در سمت دیگر ...