نقد نمایش «پکیج» به کارگردانی شوساکو تاکتوچی از کشور آلمان فرار از آرامش! شهرام خرازی ها-درونمایه نمایش متوسط و کم بنیه «پکیج» به کارگردانی شوساکو تاکتوچی،کارگردان ژاپنی مقیم آلمان،اجتماعی - سیاسی است.نمایش به وضوح فاقد داستان مشخص و ...
نقد نمایش «U+263f» به نویسندگی و کارگردانی پریسا میرعلی و دراماتورژی همایون حجازی ایدۀ بینظیری که خراب شده است. رفیق نصرتی-جشنوارۀ تئاتر دانشگاهی در سالهای اخیر آثاری به خود دیده است و امکان دیده شدنشان را در فضای عمومی تئاتر کشور فراهم کرده است که برخی از آنها به تنهایی موجب ...
نقد نمایش "کارخانگی" نوشته عرفان غفوری و کارگردانی نرگس بهروزیان ملال در کارخانگی سید جواد روشن- نمایش "کارخانگی" که در چهارمین روز از سی و شمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار مولوی به روی صحنه رفت از جمله کارهای برگزیده جشنواره تئاتر ...
نقد نمایش «بلا فیگورا» نوشته یاسمینا رضا به کارگردانی سروش طاهری فرمول ثابت یاسمینا رضا و جذب مخاطب آزاده فخری- چرا «یاسمینا رضا» در ایران اینقدر طرفدار پیدا کرده است. فرمول تقریبا ثابت رضا در نمایشنامه نویسی در جذب مخاطبان ایرانی خیلی خوب عمل کرده و کارگردانان ...
نقد نمایش «اتاق ورونیکا» توشته آیرا لوین به کارگردانی حسین اکبرپور از مشهد پیچ و تاب ناخودآگاه یا عقده مندی منجر به جنایت رضا آشفته- مبنای نمایش «اتاق ورونیکا» می تواند هم روان شناسی فردی و هم روان شناسی اجتماعی باشد. آنچه به نویسندگی «آیرا لوین» خلق شده بسیار پیچیده و ژرف می نماید و این ...
نقد نمایش «مانوس» نوشته ی لیلا حکمت نیا و کیوان سرشته و به کارگردانی نازنین سهامی زاده روایتی مستند از وضعیت پناهجویان گرفتار در مانوس سید جواد روشن- نمایش "مانوس" به کارگردانی نازنین سهامی زاده که بهمن ماه سال گذشته در تالار قشقایی اجرای عمومی داشت و همین اینک در سومین روز از سی و ششمین جشنواره تئاتر ...
نقد نمایش «تنهایی پر هیاهو» به کارگردانی افشین غفاریان از فرانسه انتخابی جسورانه در متن؛ تلاشی ناموفق در اجرا فرشته حبیبی_نمایش "تنهایی پر هیاهو " به کارگردانی افشین غفاریان از کشور فرانسه در دومین روز جشنواره در تالار استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفت. این نمایش ...
نقد نمایش «گتو» نوشته سپیده علیزاده و کارگردانی سعید بهنام یک تمرین- اجرا رضا آشفته- «گتو» درباره مهاجرت است و همه می دانیم که مهاجرت اغلب از سر اجبار و ناچاری است و اگر مهاجرت وجوه غیر قانونی و یا شکل پناهندگی پیدا کند، آنگاه مسیر مهاجرت و ...
نقد نمایش «رولور» نوشته و کار پوریا کاکاوند از رنجی که میبریم مهدی یاورمنش- «رولور» به نویسندگی و کارگردانی پوریا کاکاوند و بازی فربد فرهنگ و علی باقری که عصر جمعه در دومین روز جشنواره تئاتر فجر در تالار قشقایی روی صحنه رفت، ...
نقد نمایش «کوررنگی» نوشته و کار سیاوش پاکراه لبخندی و دیگر هیچ رضا آشفته - نمایش "کورنگی" نوشته و کار سیاوش پاکراه در اولین روز از سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. این نمایش ...
نقد نمایش «نفر دوم» نوشته و کار: مهین صدری تضاد های خانه ای از آن ِ خود رسول نظر زاده- نمایش "نفر دوم" نوشته و کار مهین صدری پنجشنبه ۲۸ دی ماه در اولین روز از سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن استاد ناظرزاده مجموعه ایرانشهر به ...
نقد نمایش «آنسوی آینه» نوشته «فلوریان زلر» به کارگردانی «علی سرابی» طوری که رفتار می کنیم مهدی نصیری-«علی سرابی» پیش از این «برنارد مرده است» و «خدای کشتار» را کارگردانی کرده بود. «خدای کشتار» که همین سال گذشته در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفت، مورد توجه و ...
در آستانه آغاز سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر داوران بخش های مختلف جشنواره تئاتر فجر اعلام شد داوران سیوششمین جشنواره بینالمللی جشنواره تئاتر فجر در بخشهای سهگانه مسابقه تئاتر صحنهای معرفی شدند.
پیام معاون امور هنری به سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر: تئاتر، میتواند مجالِ مغتنمِ دیگر دوستی و دیگراندیشی باشد سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی که برای جشنواره تئاتر فجر منتشر کرد سی و ششمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر را جشن گفتگوی ...
مقدمه صمد چینی فروشان بر کتاب چشم کارگردان اثر جان آهارت مقدمه ای بر کتاب چشم کارگردان صمد چینی فروشان- تردید ندارم که خوانندگان این کتاب ، با خواندن مقدمهی جان آهارت، متوجه وجود نوعی همخوانی و مشابهت میان دغدغه های نویسنده با دغدغه ها و دل نگرانی ...
یادداشت رحمت امینی به مناسبت درگذشت محمد کوثر از شمار دو چشم؛ یکتن کم؛ وز شمار خرد هزاران بیش در متن این یادداشت آمده: دکتر محمد کوثر استاد سالیان دور دانشکده هنرهای زیبا و هنرمند و کارگردان تئاتر دور از هیاهو و در خلوت، جان به جانآفرین تسلیم کرد.
نگاهی به نمایش «دایرۀ گچی قفقازی» به کارگردانی محمودرضا رحیمی اجرایی صادقانه از اثری بزرگ وحید عمرانی- «دایرۀ گچی قفقازی» نوشتۀ برتولت برشت که این روزها به خوانشگری و کارگردانی محمودرضا رحیمی در سالن سایه تئاتر شهر بر صحنه است، اجرایی است حاصل از ترجمۀ ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه بازدید از رزیدنسیهای جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: امسال آثار بخش خارج از صحنه در جشنواره سرشار از ایدههای بدیع و جذاب است مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی ایران در حاشیه بازدید از رزیدنسیهای سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در مجموعه تئاترشهر و عمارت روبرو، درباره اهمیت ...
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى به سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تئاتر؛ بزرگترین تجلی گفتوگوست امسال، سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، جشن گفتوگوی تئاتر ایران است. گفتوگویی که مقوم بنیان این هنر است حالا قرار است در تمام سطوحش جاری شود و ...
نقد نمایش «خشم و هیاهو» به نویسندگی و کارگردانی «مهرداد رایانی مخصوص» جامعه ای که شهروندانش را به قتل می رساند مهدی نصیری- سه زندانی که هر سه آنها ظاهرا ناخواسته و تحت فشارهای رفتاری مرتکب قتل شده اند، شب پیش از اعدام در سلولهای انفرادی چسبیده به هم برش های مهم زندگی شان را ...
تئاتر مقاومت چه نقشی در جامعهی ما ایفا کردهچرا و چگونه باید از آن حمایت شود؟ صمد چینی فروشان- هیچ هنری به اندازهی تئاتر قادر نیست حس وحدت و انسجام ملی، وظیفه شناسی متقابل سیاسی – اجتماعی، پیوستگی و وابستگی سرزمینی، غرور و فخرفرهنگی را در ...
نگاهی به هشتمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران آیا مقصر خانهی تئاتر است یا پراکندگی و تفرقه جامعهی تئاتری و یا...؟ (۱) صمد چینی فروشان -آنچه می خوانید، بخش اول از مجموعه گفتارهایی است که نگارنده با بهره گیری از مشاورت ها و کمک های فکری برخی از اساتید جهان آشنای تئاتر و منتقدان صاحب ...
جلسه نقد و بررسی نمایش «آندورای تئاتر اشتباهات» نوشته ماکس فریش و به کارگردانی میثم عبدی چینی فروشان:«آندورای تئاتر اشتباهات» نمایشی متعهد و دغدغه مند است . در شرایطی که تئاتر امروز دارد، انتخاب متنی خوب، متنی که بتواند به ما آگاهی بدهد، روشنگر تاریخ باشد، گذشته را به حال وصل کند، ما را تحت تاثیر قرار بدهد و خودمان را به ...
تماشاگر، تضمین اقتصاد تئاتر و تناسب با تولید و اجرا مهدی نصیری- تئاتر تولید می شود تا به اجرا دراید و به اجرا در می آید تا تماشاگرانی آن را ببینند. اجرای یک تئاتر زمانی محقق می شود که در یک سو اجراگران و در سمت دیگر ...