در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در دیدار مدیران تئاتر کشورهای اسلامی :

جشنواره تئاتر فجر تنها متعلق به ایران نیست

سه‌شنبه ۳ بهمن و در ششمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی؛ میزبان مدیران تئاتر و میهمانانی از کشورهای الجزایر، تونس، عراق، آذربایجان و پاکستان بود که سال گذشته در اجلاس مدیران تئاتر منطقه غرب آسیا شرکت کرده بودند.

 ایران تئاتر :علی قسمت لالایف رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان، احسن ثلی لانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ الجزایر، احمد حسن‌ موسی ساعدی مشاور هنری بخش سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و گردشگری عراق، سمیع الله معاون مدیر کل هنرهای نمایشی و عضو شورای ملی هنرهای پاکستان، سامی نصری نماینده وزارت فرهنگ تونس  که سال گذشته در اجلاس مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا حضور داشتند و همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر به ایران سفر کرده اند با مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و سعید اسدی مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی دیدار کرده و به گفت و گو نشستند.
مهدی شفیعی در آغاز این جلسه گفت: در طول سال و به مناسبت جشنواره های مختلف مهمانان بسیاری از کشورهای دیگر به کشور ما سفر می کنند اما از صمیم قلب می گویم که دیدار شما بیش از هر یک از آنان مرا خوشحال می کند. حضور شما را به فال نیک می گیرم تا زمینه ای باشد برای اقدامات مشترک بعدی.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: بی شک جشنواره تئاتر فجر تنها متعلق به ایران نیست و قابلیت هایی برای کل منطقه دارد. حضور کشورهای منطقه همواره برای جشنواره مهم بوده و امیدوارم در مسیر این همکاری بتوانیم برای سال های بعد میزبان گروه های بیشتری در جشنواره بین المللی تئاتر فجر باشیم.
وی تصریح کرد: آرزوی من این است که جشنواره تئاتر فجر ظرفیتی برای تئاتر منطقه ما باشد تا قابلیت های فرهنگی منطقه را معرفی کند.
وی از مهمانان حاضر در این جلسه خواست تا برای سال آینده همراه آثاری از هنرمندان تئاتر کشورشان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشته باشند و افزود: توجه به ترجمه آثار نمایشنامه نویسان کشورهای مسلمان اهمیت بسیاری دارد.
مهدی شفیعی مطلع بودن از فعالیت های فرهنگی و هنری کشورهای یکدیگر، افزایش فرصت اجرا در این کشورها و افزایش ارتباطات هنری برای بهره مندی از ظرفیت عظیم فرهنگ مشترک را از دیگر برنامه های  امکان پذیر دانست.
وی حضور هر هنرمند و هر نمایش نامه نویس در کشورهای منطقه غرب آسیا را یک سرمایه ارزشمند دانسته و گفت: هر چه ارتباطات فرهنگی ما در حوزه تئاتر بیشتر باشد و رفت و آمدهای بیشتری اتفاق بیافتد، سوتفاهم هایی که گاه در حوزه سیاست ایجاد می شود را می توانیم با زبان هنر برطرف کنیم.
علی قسمت لالایف از کشور آذربایجان در این جلسه گفت: هر بار که به ایران سفر می کنم یک اکتشاف جدید در تئاتر ایران می بینم و امسال کارهای شگفت انگیزی در جشنواره تئاتر فجر دیدم که هر یک به تنهایی دستاورد بزرگی برای جشنواره و تئاتر ایران به شمار می روند.
وی با اشاره به همکاری و تبادلات بسیاری که بین تئاتر ایران و آذربایجان در سال های اخیر و به خصوص پس از برپایی اجلاس مدیران تئاتر غرب آسیا به ریاست ایران وجود داشته گفت: سرمشق همه این ارتباطات جشنواره تئاتر فجر است. این جشنواره به جشنی برای همه هنرمندان تئاتر تبدیل شده است و هنرمندان آن را به عنوان عید هنری خودشان می دانند.
احمد حسن موسی ساعدی مشاور وزیر فرهنگ عراق نیز تئاتر ایران را مدرن و قدرتمند دانسته و نظم، تنوع  آثار و حضور هنرمندان تئاتر کشورهای مختلف جهان را در این رویداد بین المللی ستود.
سمیع الله معاون مدیرکل هنرهای نمایشی پاکستان نیز در بخشی از صحبت هایش با اشاره به فستیوال های بین المللی و داخلی کشور پاکستان تشکر و قدردانی وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور مطبوعش را نسبت به ایده های ایران برای ارتباطات گسترده فرهنگی و هنری بین کشورهای اسلامی تقدیم کرده و گفت: جشنواره تئاتر فجر را یکی از منظم¬ترین جشنواره ها دیدم. کارهای جذابی در این جشنواره وجود داشت.
وی در عین حال به معرفی یکی از بهترین نمایش های کشورش که درباره مولوی است پرداخت.
احسن ثلیلانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ الجزایر نیز در ابتدای صحبت هایش به دستاورد های اجلاس غرب آسیا اشاره کرده و درباره جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: با وجود تصویر نامطلوبی که رسانه ها از ایران در ذهن جهانیان ایجاد می¬کنند اما اعتقاد دارم سینما، تئاتر و موسیقی ایران برای همه ما مثل مدرسه ایست که باید از آن بیاموزیم. از سال گذشته که به ایران سفر کرده ام تلاش داشته¬ام که واقعیت ایران و واقعیت فرهنگی تئاتر ایران را به دیگران نشان دهم.
وی تاکید کرد که تمامی کشورهای منطقه کنفرانسهایی به موازات فستیوال های خود داشته باشند تا با شناخت مشترکات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و هنری یکدیگر برای تبادلات فرهنگی و هنری مشترک قدم برداشته شود.
سامی نصری نماینده وزارت فرهنگ تونس نیز با اشاره به فستیوال های مختلف تونس و ویژگی-های تئاتر سنتی این کشور از تدارک دعوت از برخی از نمایش های ایرانی برای اجرا در این کشور و پیشنهادهایی برای حضور تئاتر سنتی تونس در فستیوال های ایران خبر داد.




نظرات کاربران