در حال بارگذاری ...
  • مهدی شفیعی در دیدار مدیران تئاتر کشورهای اسلامی :

    جشنواره تئاتر فجر تنها متعلق به ایران نیست

    سه‌شنبه ۳ بهمن و در ششمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی؛ میزبان مدیران تئاتر و میهمانانی از کشورهای الجزایر، تونس، عراق، آذربایجان و پاکستان بود که سال گذشته در اجلاس مدیران تئاتر منطقه غرب آسیا شرکت کرده بودند.

     ایران تئاتر :علی قسمت لالایف رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان، احسن ثلی لانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ الجزایر، احمد حسن‌ موسی ساعدی مشاور هنری بخش سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و گردشگری عراق، سمیع الله معاون مدیر کل هنرهای نمایشی و عضو شورای ملی هنرهای پاکستان، سامی نصری نماینده وزارت فرهنگ تونس  که سال گذشته در اجلاس مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا حضور داشتند و همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر به ایران سفر کرده اند با مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و سعید اسدی مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی دیدار کرده و به گفت و گو نشستند.
    مهدی شفیعی در آغاز این جلسه گفت: در طول سال و به مناسبت جشنواره های مختلف مهمانان بسیاری از کشورهای دیگر به کشور ما سفر می کنند اما از صمیم قلب می گویم که دیدار شما بیش از هر یک از آنان مرا خوشحال می کند. حضور شما را به فال نیک می گیرم تا زمینه ای باشد برای اقدامات مشترک بعدی.
    وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: بی شک جشنواره تئاتر فجر تنها متعلق به ایران نیست و قابلیت هایی برای کل منطقه دارد. حضور کشورهای منطقه همواره برای جشنواره مهم بوده و امیدوارم در مسیر این همکاری بتوانیم برای سال های بعد میزبان گروه های بیشتری در جشنواره بین المللی تئاتر فجر باشیم.
    وی تصریح کرد: آرزوی من این است که جشنواره تئاتر فجر ظرفیتی برای تئاتر منطقه ما باشد تا قابلیت های فرهنگی منطقه را معرفی کند.
    وی از مهمانان حاضر در این جلسه خواست تا برای سال آینده همراه آثاری از هنرمندان تئاتر کشورشان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشته باشند و افزود: توجه به ترجمه آثار نمایشنامه نویسان کشورهای مسلمان اهمیت بسیاری دارد.
    مهدی شفیعی مطلع بودن از فعالیت های فرهنگی و هنری کشورهای یکدیگر، افزایش فرصت اجرا در این کشورها و افزایش ارتباطات هنری برای بهره مندی از ظرفیت عظیم فرهنگ مشترک را از دیگر برنامه های  امکان پذیر دانست.
    وی حضور هر هنرمند و هر نمایش نامه نویس در کشورهای منطقه غرب آسیا را یک سرمایه ارزشمند دانسته و گفت: هر چه ارتباطات فرهنگی ما در حوزه تئاتر بیشتر باشد و رفت و آمدهای بیشتری اتفاق بیافتد، سوتفاهم هایی که گاه در حوزه سیاست ایجاد می شود را می توانیم با زبان هنر برطرف کنیم.
    علی قسمت لالایف از کشور آذربایجان در این جلسه گفت: هر بار که به ایران سفر می کنم یک اکتشاف جدید در تئاتر ایران می بینم و امسال کارهای شگفت انگیزی در جشنواره تئاتر فجر دیدم که هر یک به تنهایی دستاورد بزرگی برای جشنواره و تئاتر ایران به شمار می روند.
    وی با اشاره به همکاری و تبادلات بسیاری که بین تئاتر ایران و آذربایجان در سال های اخیر و به خصوص پس از برپایی اجلاس مدیران تئاتر غرب آسیا به ریاست ایران وجود داشته گفت: سرمشق همه این ارتباطات جشنواره تئاتر فجر است. این جشنواره به جشنی برای همه هنرمندان تئاتر تبدیل شده است و هنرمندان آن را به عنوان عید هنری خودشان می دانند.
    احمد حسن موسی ساعدی مشاور وزیر فرهنگ عراق نیز تئاتر ایران را مدرن و قدرتمند دانسته و نظم، تنوع  آثار و حضور هنرمندان تئاتر کشورهای مختلف جهان را در این رویداد بین المللی ستود.
    سمیع الله معاون مدیرکل هنرهای نمایشی پاکستان نیز در بخشی از صحبت هایش با اشاره به فستیوال های بین المللی و داخلی کشور پاکستان تشکر و قدردانی وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور مطبوعش را نسبت به ایده های ایران برای ارتباطات گسترده فرهنگی و هنری بین کشورهای اسلامی تقدیم کرده و گفت: جشنواره تئاتر فجر را یکی از منظم¬ترین جشنواره ها دیدم. کارهای جذابی در این جشنواره وجود داشت.
    وی در عین حال به معرفی یکی از بهترین نمایش های کشورش که درباره مولوی است پرداخت.
    احسن ثلیلانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ الجزایر نیز در ابتدای صحبت هایش به دستاورد های اجلاس غرب آسیا اشاره کرده و درباره جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: با وجود تصویر نامطلوبی که رسانه ها از ایران در ذهن جهانیان ایجاد می¬کنند اما اعتقاد دارم سینما، تئاتر و موسیقی ایران برای همه ما مثل مدرسه ایست که باید از آن بیاموزیم. از سال گذشته که به ایران سفر کرده ام تلاش داشته¬ام که واقعیت ایران و واقعیت فرهنگی تئاتر ایران را به دیگران نشان دهم.
    وی تاکید کرد که تمامی کشورهای منطقه کنفرانسهایی به موازات فستیوال های خود داشته باشند تا با شناخت مشترکات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و هنری یکدیگر برای تبادلات فرهنگی و هنری مشترک قدم برداشته شود.
    سامی نصری نماینده وزارت فرهنگ تونس نیز با اشاره به فستیوال های مختلف تونس و ویژگی-های تئاتر سنتی این کشور از تدارک دعوت از برخی از نمایش های ایرانی برای اجرا در این کشور و پیشنهادهایی برای حضور تئاتر سنتی تونس در فستیوال های ایران خبر داد.




    مطالب مرتبط

    نقد نمایش خرس و خواستگاری به کارگردانی حسن معجونی

بهره گیری از ظرفیت لهجه‌‌های بومی در اجرای خرس  و خواستگاری
    نقد نمایش "خرس و خواستگاری" به کارگردانی حسن معجونی

    بهره گیری از ظرفیت لهجه‌‌های بومی در اجرای خرس و خواستگاری

    حمیدرضا قنبری- نمایش «خرس و خواستگاری» به کارگردانی حسن معجونی شب گذشته در سالن استاد ناظرزاده به روی صحنه رفت.معجونی که برای تدریس و کار تئاتر، مدتی است در شهر رشت ساکن شده با نمایش "خرس و خواستگاری" از همین شهر در سی و ششمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر حضور یافته است. او ...

    |

    نقد نمایش «زری سلطان» نوشته کرامت یزدانی و کار گردانی جعفر دل دل از یزد

رسوایی عشق یا نگاه شعورمند به هستی
    نقد نمایش «زری سلطان» نوشته کرامت یزدانی و کار گردانی جعفر دل دل از یزد

    رسوایی عشق یا نگاه شعورمند به هستی

    رضا آشفته- نمایش «زری سلطان» کاری از استان یزد شب گذشته در تالار حافظ بروی صحنه رفت. «زری سلطان» تعریف تازه ای از عشق هست و البته این همان نوعه زاویه دید متفاوتی است که می تواند منظرگاه تازه ای را نمسبت به موضوع جاودانه عشق برایمان رمزگشایی کند و این خود دلیل مهمی است برای ...

    |

    نقد نمایش «دوستت دارم ترکیه» نوشته جرن ارجان و کارگردانی یلدا بسکین

آنها ترکیه را دوست دارند ولی از اردوغان می ترسند!
    نقد نمایش «دوستت دارم ترکیه» نوشته جرن ارجان و کارگردانی یلدا بسکین

    آنها ترکیه را دوست دارند ولی از اردوغان می ترسند!

    آزاده فخری- آیا بشر آنچه را که از آن می ترسد می تواند دوست داشته باشد؟ بعد از کودتای نافرجام در ترکیه تقریبا هفته ای نیست که در اخبار سیاسی، اخبار مربوط به بازداشت ارتشی ها، پلیسها، معلمها، اساتید دانشگاه، پزشکها، مهندسها.. و هر جامعه آماری که به ذهن بیاید، در ترکیه به گوش ...

    |

    جشنواره تئاتر فجر و مناسبات ایرانی

    جشنواره تئاتر فجر و مناسبات ایرانی

    سعید محبی_سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که کمتر از یک سال پیش و چراغ خاموش کارش را فرهاد مهندس پور آغاز کرده بود این روزها در حال برگزاری است و عمر آن به نیمه رسیده است. جشنواره ای که مثل همه جشن های تئاتر در سالهای گذشته حاشیه و منتقدان و موافقان و مخالفانی داشت و ...

    |

    نقد نمایش « پیانیستولوژی»  به کارگردانی محمد نیازی از مشهد

ریتم اضمحلال قرون وسطی در پیانیستولوژی
    نقد نمایش « پیانیستولوژی» به کارگردانی محمد نیازی از مشهد

    ریتم اضمحلال قرون وسطی در پیانیستولوژی

    مریم جعفری- نمایش موزیکال «پیانیستولوژی» نوشته سهندخیرآبادی و کارگردانی محمد نیازی شب گذشته در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. این نمایش، ماجرای یک واقعه تاریخی و البته فلسفی از دریچه جهان موسیقی است و نحوه ساخته شدن ساز ...

    |

    نقد نمایش «زیرزمین» به کارگردانی بیژن مرادی از کرمانشاه

حسرت های خاموش ِ زیرزمینی ها
    نقد نمایش «زیرزمین» به کارگردانی بیژن مرادی از کرمانشاه

    حسرت های خاموش ِ زیرزمینی ها

    رسول نظرزاده- نمایش «زیرزمین» در هشتمین روز جشنواره در تالار مولوی به روی صحنه رفت. در این نمایش «ماندگار» و« صفورا» تنها برادر وخواهر باقیمانده از یک خانواده ی متلاشی شده اند که در یک خانه ی قدیمی بی سرپرست به سر می برند.  برادر، بیمار و تا حدی شیرین عقل است و تمام بار خرج و ...

    |

    نقد نمایش «شرتولوژی» به نویسندگی و کارگردانی ژروم بل از فرانسه

شرتولوژی نمایش شعارهای تی‌شرتی!
    نقد نمایش «شرتولوژی» به نویسندگی و کارگردانی ژروم بل از فرانسه

    "شرتولوژی" نمایش شعارهای تی‌شرتی!

    حمیدرضا قنبری- نمایش "شرتولوژی" به نویسندگی و کارگردانی ژروم بل از کشور فرانسه که شب گذشته در هفتمین روز از سی و ششمین جشنواره‌ی بین‌الملل تئاتر فجر در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفت، اولین بار در سال 1997 توسط کارگردانش اجرا شده و تا به امروز مدام بروزسانی شده و با ...

    |

    نقد نمایش شلتر نوشته ساناز بیان و کارگردانی امین میری

بی‌پناهی در شلتر
    نقد نمایش "شلتر" نوشته ساناز بیان و کارگردانی امین میری

    بی‌پناهی در شلتر

    آزاده فخری- در هفتمین روز از سی و ششمسن جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش"شلتر" در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. در این نمایش دوازده زن نابازیگر رنجدیده روایتگر رنجها و غم‌های دوازده زن دیگر هستند، بازیهایشان آنقدر واقعی و باورپذیر است که در اواخر نمایش ...

    |

    نقد نمایش «قند خون» نوشته و کار لیلی عاج

شیرینی قند و تلخی روزگار
    نقد نمایش «قند خون» نوشته و کار لیلی عاج

    شیرینی قند و تلخی روزگار

    سید جواد روشن- نمایش «قند خون» نوشته و کار لیلی عاج در ششمین روز از سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفت. لیلی عاج در این نمایش به یک موضوع اجتماعی بسیار مهم می پردازد. او در نمایش خود مسئله بیکاری و تعطیلی واحدهای صنعتی و صنفی و ...

    |

    نقد نمایش آواز ماهی ها در مرداب نوشته و کار فضل ا.. عمرانی از بندر دیر

نگاهی به یرما، از اسپانیا تا بوشهر
    نقد نمایش "آواز ماهی ها در مرداب" نوشته و کار فضل ا.. عمرانی از بندر دیر

    نگاهی به یرما، از اسپانیا تا بوشهر

    رضا آشفته- نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» اقتباسی است از نمایشنامه های یرما اثر فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نویسنده مشهور اسپانیایی و نمایشنامه رقص مادیانها اثر محمد چرمشیر است که آن هم اقتباسی از اثر لورکاست. اما فضا الله عمرانی سعی کرده که از این تلفیق به برداشت متفاوت و شاید ...

    |

    نظرات کاربران