در حال بارگذاری ...
جلسه نقد و بررسی نمایش «آندورای تئاتر اشتباهات» نوشته ماکس فریش و به کارگردانی میثم عبدی

چینی فروشان:
«آندورای تئاتر اشتباهات» نمایشی متعهد و دغدغه مند است .

در شرایطی که تئاتر امروز دارد، انتخاب متنی خوب، متنی که بتواند به ما آگاهی بدهد، روشنگر تاریخ باشد، گذشته را به حال وصل کند، ما را تحت تاثیر قرار بدهد و خودمان را به نقد بکشد، کار شجاعانه و متعهدانه ای است. متن ماکس فریش نمونه ای است از نگاه جدی و منتقدانه ی نویسنده به شرایط بعد از جنگ جهانی. این نگاه متعهدانه قطعا تعهد کارگردانی را در پی می طلبد. وقتی برای تماشاگر تئاتر، سرگرمی در اولویت قرار می گیرد و تفریح رکن اصلی کار می شود، کار کردن چنین متنهایی جسارت می خواهد. چیزی جز احساس تعهد این جسارت را به آدم نمی دهد.

دوشنبه ششم آذر ماه 96 در تماشاخانه باران و پس از اجرای نمایش، جلسه نقد و بررسی آندورای تئاتر اشتباهات با حضور صمد چینی فروشان، میلاد نیک آبادی، میثم عبدی کارگردان اثر، گروه اجرایی و علاقه مندان به نقد برگزار شد.

در ادامه خلاصه ای از مباحث طرح شده در این نشست را می خوانید.

- چینی فروشان:

( آندورای تئاتر اشتباهات نمایشی متعهد و دغدغه مند است )
در شرایطی که تئاتر امروز دارد، انتخاب متنی خوب، متنی که بتواند به ما آگاهی بدهد، روشنگر تاریخ باشد، گذشته را به حال وصل کند، ما را تحت تاثیر قرار بدهد و خودمان را به نقد بکشد، کار شجاعانه و متعهدانه ای است.
متن ماکس فریش نمونه ای است از نگاه جدی و منتقدانه ی نویسنده به شرایط بعد از جنگ جهانی.
این نگاه متعهدانه قطعا تعهد کارگردانی را در پی می طلبد. وقتی برای تماشاگر تئاتر، سرگرمی در اولویت قرار می گیرد و تفریح رکن اصلی کار می شود، کار کردن چنین متنهایی جسارت می خواهد. چیزی جز احساس تعهد این جسارت را به آدم نمی دهد.

- میلاد نیک آبادی :

( گروه تئاتر اشتباهات سالهاست بر اصول خود ایستاده )
رابطه اثر هنری با جامعه امری مهم و ضروری است. هنرمندی که نسبت به مسایل جامعه خود بی تفاوت باشد، قطعا هنرمند کاملی نیست. یا کسی که مسایلی مانند فروش گیشه و شهرت و ... برایش در اولویت قرار بگیرد در واقع اثرش خالی از اصالت خواهد بود.
چیزی که من طی سالهای گذشته تا کنون درباره گروه تئاتر اشتباهات شاهد بودم این است که این گروه تاکید می ورزد بر اصولی که برای خودش تعیین کرده و با جدیت بر این اصول ایستاده.

- چینی فروشان :

( تحلیل درست نقطه قوت اجرای آندورای تئاتر اشتباهات )
متن ظرفیتهای فراوانی برای اجرا دارد و گروه به خوبی این ظرفیتها را درک کرده و در اختیار گرفته. یکی از معضلات امروز تئاتر ما تحلیلهای اشتباه از متن است. خوشبختانه در این اجرا شاهد تحلیل درستی هیستیم. هیچ فراروی از متن اتفاق نمی افتد و من شاهد خیانتی نسبت به متن نبودم.
بازیها خوب و روان بود. اساسا در این نمایشنامه دو نوع کاراکتر وجود دارد. دسته ی اول کاراکترهایی مثل آندری، باربلین، کشیش، پدر و مادرها هستند که وجوه شخصیت شناسانه دارند و شخصیت پردازی شده اند. دسته دوم افراد شهر مثل دکتر، نجار، سرباز، کافه چی و ... که مبتنی بر ویژگیهای تیپیکال هستند.
هر دو گروه بازیگران این درک و دریافت را داشتند و بر همین اساس ویژگیهای کاراکتر خود را خوب در بازی نمودار کرده بودند. این نشان می دهد کارگردانی درستی هم در خصوص بازیها اتفاق افتاده است.

- نیک آبادی:

( بازیهای خوب و یکدستی را شاهد بودم. )
من هم معتقدم تحلیل درست میثم عبدی از متن ماکس فریش، وفاداری اش به درونمایه متن و انتقال این تحلیل به اجرا از نکات بارز کار است. با این حال کاش از ابتدا در خصوص طراحی دکور جوری عمل میشد که نیازی به این تعویض صحنه ها نبود. نمایشنامه و اجرا تلاش می کنند مخاطب را با خود همراه کنند اما حلقه ارتباطی بین صحنه ها مانع تحقق صد در صدی اجرا می شود. قطعا میثم اگر سالن بزرگتری در اختیار داشت شاهد اجرایی بسیار درخشانتر بودیم. البته اعتقاد من این است که طراحی صحنه فعلی خوب است و کاملا در خدمت اجراست. فقط تعویض صحنه ها باعث اُفت ریتم و قطع ارتباط مخاطب با اثر می شود.
در خصوص بازیها هم معتقدم با توجه به اینکه هنوز روزهای اول اجراست با این وجود شگفت زده شدم که شاهد چه بازیهای یکدست و روانی بودم. فقط در یک صحنه مهم که بازیگر در حال بازگویی ماجرایی است احساس کردم آن تصویر ذهنی لازم در پشت کلام وجود ندارد. اما در مجموع بازیهای خوب و یکدست در کنار کارگردانی خوب از
نقاط قوت آندورای تئاتر اشتباهات است.




نظرات کاربران